Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Tothom parla d’innovació

    Jaume Carbonellabril 15, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha llibres que no resisteixen el pas del temps. El que vam escriure just fa deu anys amb l’amic Antoni Tort –La educación y su representación en los medios– n’és un exemple. Perquè la tesi central era que els mitjans de comunicació s’ocupaven poc de l’educació i, quan ho feien, construïen un discurs bastant homogeni, amb sobreabundància de notícies negatives i alarmistes. Avui, sortosament, el panorama és ben diferent. En primer lloc, perquè el nombre de notícies d’aquest sector ha augmentat de manera molt significativa –als diaris en paper i als digitals– i perquè les bones notícies comencen a adquirir un cert protagonisme en l’agenda informativa, sense que les negatives deixin de mantenir-se i de complir la seva funció ideològica i mediàtica. En efecte, la innovació, associada a diversos projectes i experiències docents, fa forat i adquireix cert resssó social.

    Es tracta d’una representació fidel de la nova realitat educativa? Sense cap mena de dubte: perquè avui tothom parla d’innovació, una de les paraules talismà de moda que s’ha convertit en la taula de salvació de l’educació dels infants i fins i tot del futur del país. Està present en diferents programes, projectes, centres escolars –des d’Infantil fins a la universitat– experiències d’educació no formal, en la concessió dels premis nobels, als anuncis publicitaris per captar alumnes, a les jornades de portes obertes, a les conferències i debats, a la xarxa, als llibres i tota mena d’escrits, en les imatges i documentals… I en les veus dels experts i dels mestres. És evident que en les darreres dècades sempre se n’ha parlat, d’innovació i de renovació pedagógica, però no en la magnitud amb què es fa avui.

    Aquesta onada innovadora, de tonalitats i d’intensitats molt variades, s’identifica en la manera d’organitzar i transmetre els sabers –cada cop més interdisciplinars i globalitzats–, en els vincles que s’estableixen amb els alumnes i les famílies, en les estratègies d’ensenyament-aprenentatge, en la relació amb l’entorn, en els temps i espais escolars… No es fa perquè ho digui una reforma, per imperatiu legal o de l’Administració, sinó perquè es veu com una necessitat imprescindible per l’educació lliure i crítica dels infants, per treballar degudament tots els aspectes de la seva personalitat: cognitius, sensorials, emocionals, ètics, socials… I perquè, en certa manera, es té consciència que l’actual model escolar està esgotat i que cal capgirar els objectius educatius, el funcionament dels centres i els continguts del currículum escolar. O, almenys, cal fer-ho veure.

    La dimensió del canvi, com dèiem, adquireix diversos registres i expectatives: hi qui pensa que la innovació és sinònim de canvi en profunditat i que, per tant, suposa una transformació radical que modifica actituds, idees, cultures, continguts, models i pràctiques pedagògiques. Hi ha qui opina que es limita a unes millores per fer més eficient el sistema escolar i el rendiment escolar de l’alumne en clau prioritàriament competitiva, pensant sobretot en el mercat de treball; o hi ha qui simplement introdueix canvis cosmètics i es mou pel mimetisme de la moda. Vaja, que dins del magma de la innovació, hi ha idees potents i també hi ha molt de fum i buidor. Perquè quan un concepte es posa de moda tendeix a desvirtuar-se. La innovació real defuig les receptes i les tècniques més o meys creatives que la presenten com un camí de roses. Ben al contrari: és plena de dificultats, avança lentament perquè no hi ha dreceres, i requereix molt coneixement i un gran esforç.

    Un parell de reflexions finals. Una cosa es parlar d’innovació i l’altra ben diferent debatre el que això significa per donar consistència a la pràctica, per analitzar el sentit de cada activitat i del conjunt de la intervenció educativa. Perquè sovint a la intuïció educativa li falta pensament al darrera, així com vertebrar les distintes variables innovadores en un discurs global i sistèmic.

    D’altra banda, tampoc es pot caure en la temptació idealitzadora de creure que la tònica general dels centres camina vers la innovació. Perque si bé els temps estan canviant –perquè moltes coses s’acaben i entren en una fase de transició i reinvenció– també els temps són tossuts i es resisteixen al canvi i, davant de la incertesa que poden generar algunes innovacions, hi ha qui treu la bandera de l’Apocalipsi per instal·larse en la vellesa pessimista de tradició més conservadora i elitista enfront de la bellesa raonada i esperançada del canvi que suposa la innovació educativa per a tot l’alumnat, sense cap mena de distinció ni de discriminació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    innovació opinió Renovació pedagògica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Barcelona, ciutat educadora
    Next Article
    Actualitat
    Una reducció de ràtios permet al País Valencià obrir més de 400 aules
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}