Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘Un monstre em ve a veure’: mirar la veritat cara a cara no és fàcil

    Jaume Celaoctubre 13, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un monstre ve a veure'm
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una de les funcions de la ficció és ajudar-nos a suportar la realitat. Escoltar, llegir o veure un conte a la pantalla ens permet enfrontar-nos als neguits i les pors del món. Les mirades, les orelles obertes de bat a bat i el silenci de les criatures davant d’un narrador és una prova indiscutible que s’estan fent seu el relat que escolten o que veuen, i quan aquest relat és més intens és quan els parla de les profunditats que tot ésser humà té dins seu, els situa davant l’abisme. Però quan els dóna la mà perquè no hi caiguin, en aquest abisme, és quan el conte assumeix el seu valor més destacat.

    Un monstre em ve a veure està basada en una idea de Siobhan Dowd que no va poder convertir en un relat perquè es va morir, però aquesta iniciativa va ser assumida per l’escriptor Patrick Nees, que també és responsable del guió de la pel·lícula que ha dirigit meravellosament bé Juan Antonio Bayona, un jove director que tot el que toca ho converteix en una obra de gran qualitat.

    La història ens explica que hi ha un nen que pateix perquè la seva mare té un càncer terminal. Pateix també per un pensament dolorós que no gosa expressar. Pateix perquè està sol, el pare no viu amb ell i no s’acaba d’entendre amb l’àvia. A l’escola pateix bullying per part d’un grup de companys de classe. Ens trobem davant d’un patiment que té fonts diverses, d’un nàufrag que no té cap tros de fusta a l’abast que li permeti surar. Aleshores apareix el monstre, un vell teix que viu al costat del cementiri i que li farà descobrir algunes coses importants. La primera és que un monstre pot ajudar-te, que està sotmès a la llei de l’ambigüitat del món, de l’ambigüitat humana. I l’ajuda narrant-li tres històries. De cadascuna n’ha de treure una veritat, però per poder aprendre a viure amb les pors que tots tenim caldrà que el nen sigui capaç de convertir-se en narrador, fer seu el control del relat i expressar obertament el que porta dins i dir en veu alta el que no pot dir si no té algú al costat que l’escolti.

    Mentre veia la pel·lícula, i lluitava per no xopar el mocador, pensava en Big fish de Tim Burton, que també ens parla dels valors de relat, d’aquelles preguntes que ens fem sobre la funció de l’art, sobre la veritat que conté. Però hi ha un moment que intuïm que la pregunta necessària és semblant a aquesta: de quina manera aquest relat que anem construint en el dir i en el sentir ens ajuda a intensificar els llaços que ens permeten afrontar els abismes del món i ens fa evident la necessària presència d’algú que ens escolti?

    És una pel·lícula rodona, molt necessària i amb unes excel·lents interpretacions –Sigourney Weaver, Liam Neeson (quina veu, la d’aquest home), Felicity Jones i, sobretot, Lewis Macdougall–, amb un muntatge, el de Bernat Vilaplana i Jaume Martí, que en saben un niu, i amb una fotografia i una música inoblidables. A més, l’equip d’Adrián Garcia s’ha fet responsable de la creació de les il·lustracions i l’animació dels contes, un altre gran encert en la tria dels professionals compromesos en aquesta pel·lícula que sempre portarem al costat.

    Molt adequada per compartir-la amb els adolescents, perquè ens dóna la possibilitat de parlar d’algunes realitats de la vida que sempre són complicades d’abordar.

    Narrar als petits la Caputxeta o Ton i Guida és inscriure’ls a la cultura del món, és parlar amb ells de la presència del bé i del mal en la tradició i en el nostre present, però en aquestes edats el bé i el mal estan separats. “Un monstre ens ve a veure” és la gran pel·lícula de l’adolescència, com ho és la novel·la L’illa del tresor o les seves adaptacions cinematogràfiques perquè és en aquesta etapa quan prenem consciència que el bé i el mal estan dins nostre, quan la por es disfressa amb estranyes formes que hem de conèixer perquè necessitem d’aquesta saviesa per viure no sense por, però sí tenint-ne el control sobre els seus efectes.

    Mirar cara a cara la veritat no és gota fàcil. El nostre jove protagonista ho aconsegueix amb l’ajuda del monstre que deixarà de ser-ho. Però abans de tot hem de saber-lo escoltar i estar disposats a mirar-lo als ulls sense cortines protectores.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema Un monstre em ve a veure
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Reivindicació de la classe magistral (magistral)
    Next Article
    Opinió
    Els reptes clau del sistema educatiu en una República catalana
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Anàlisi
    Un palmarès marcat per la figura del pare

    maig 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}