Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Veus per la inclusió, totes mereixen ser escoltades

    Víctor Sauragener 4, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ara és l’ACPO (Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació Educativa i Professional), però fins al 2013 va ser l’ACPEAP (Associació Catalana de Professionals dels EAP). Va néixer el curs 1996/97, com a plataforma perquè els professionals dels Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP) es poguessin trobar, compartir i fer propostes a l’administració. Amb el temps es va veure la necessitat d’ampliar el focus, es va canviar el nom, es van admetre com a membres altres professionals del ram que no necessàriament fossin dels EAP i el 2021 es va fusionar amb l’ACO, una altra associació d’orientadors laborals i educatius amb la qual ja havien treballat colze a colze en la preparació dels congressos Barcelona Inclusiva (2014 i 2017), i en fer-ho van afegir els adjectius “educativa i professional” al seu nom, sense canviar les sigles.

    Els 25 anys, de fet, els van complir a finals de 2021, en plena pandèmia, la qual cosa va obligar a posposar les celebracions. Aquest any passat han publicat una història de l’entitat, que es pot descarregar en pdf, i un llibre, El asesoramiento psicopedagógico a debate (Graó), en el qual una quarantena de veus expertes (entre les quals, Javier Onrubia, José Ramon Lago, Coral Elizondo, Maria Josep Cesena o Carles Monereo), analitzen el passat, present i futur de l’assessorament psicopedagògic. El llibre l’han coordinat els responsables de la revista Àmbits de psicopedagogia i orientació, que edita l’ACPO des de 2001, i que tampoc no va poder celebrar el seu 20è aniversari fins l’any passat. El seu director, Joan Serra-Capallera, ha estat un dels coordinadors, amb Teresa Huguet i Eva Liesa, del llibre editat per Graó.

    El president d’ACPO és, des de 2009, Jaume Fransesch Subirana, durant molts anys director de l’EAP de Martorell. Abans ho van ser Ferran Sentís, Eulàlia Bassedas i Joan Agelet.

    Què és una societat inclusiva?

    El colofó d’aquesta celebració ha estat l’edició d’un documental d’una hora que està penjat a Youtube des de fa uns dies, i que es titula Veus per la inclusió. En aquest cas, no són experts els qui parlen, sinó persones anònimes que d’una manera o una altra treballen o conviuen amb la diversitat i que responen a dues preguntes comunes (“què és una societat inclusiva?”; “com millorar la inclusió a la nostra societat?”) i una de personalitzada. Hi ha mestres d’educació especial, que treballen en SIEI en centres ordinaris o en CEE, tècniques municipals, mares activistes, persones vinculades a projectes artístics inclusius, representants d’entitats de la discapacitat i la salut mental, etc.

    El documental ha estat conceptualitzat i coordinat per la Comissió d’Inclusió d’ACPO. Anna de Jesús, membre d’aquesta comissió i vicepresidenta d’ACPO, explica que a l’hora de fer la tria van voler prioritzar els relats en primera persona. “Vam contactar amb persones, professionals i institucions, ens vam presentar i algunes no coneixien l’ACPO, però la proposta va ser molt ben rebuda per tothom”, diu De Jesús, per a la qual el principal missatge és que “totes les veus mereixen ser escoltades perquè darrere de cada veu hi ha una història”.

    Les 18 persones que participen en el documental responen a les tres preguntes des de la seva pròpia experiència. “Els vam demanar que se sentissin lliures i ens donessin a conèixer el que feien en el seu dia a dia”, diu la vicepresidenta d’ACPO. I afegeix: “Sabem que queden moltes veus per escoltar, però aquesta vol ser una mostra que ajudi la nostra societat a ser més i més inclusiva”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ACPO EAP Escola inclusiva orientació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què hi ha darrere l’educació emocional
    Next Article
    Opinió
    En defensa de l’ensenyament públic per una societat democràtica
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}