Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Visibilitzem les dones quan llegim la ciutat

    Angelina Puig i Vallsfebrer 17, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació Anticlerical de dones l'any 1910 | Frederic Ballell/Arxiu Fotogràfic de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Ateneu de Memòria Popular som una plataforma de més d’una vintena d’entitats i d’un centenar de socis i sòcies a títol individual que treballem per difondre la memòria democràtica en el nostre país. Entenem la memòria com aquella força que ens situa en el passat per parlar-nos del present i construir les memòries del futur. Aquest any, entre altres activitats presentem el projecte educatiu: Dones i memòria: Vides i treballs a la Barcelona del s. XX.

    Aquest és un projecte pedagògic interdisciplinari i transversal dirigit als centres de secundària, ESO, Batxillerat, centres de formació de persones adultes i es pot adaptar per a l’alumnat del cicle superior de primària. Es pot utilitzar com a un projecte més en aquells centres que treballin per projectes, com a crèdit de síntesi, com a projecte de recerca a 4t ESO, pot motivar el treball de recerca de Batxillerat, es pot utilitzar en les hores de “cultura i valors”, com a itinerari d’optatives en els centres que ho creguin convenient.

    En l’àmbit curricular, connecta amb les matèries de Ciències Socials, Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Literatura, Cultura i Valors, Filosofia, Ciències de la Naturalesa, Tecnologia i TIC, Educació Visual i Plàstica i arts Escèniques.

    Entenem la memòria com aquella força que ens situa en el passat per parlar-nos del present i construir les memòries del futur

    La proposta s’endinsa dins la història de les dones treballadores que van habitar Barcelona amb tres grans reptes: Recuperar les dones de l’oblit visibilitzant-les com a agents i subjectes de la història, valorar el seu paper en el sosteniment de la vida i de les comunitats, així com en el conjunt de la societat, i entendre la relació entre la divisió del treball i la construcció social del gènere.

    I s’emmarca en sis grans objectius:

    1.- Estudiar la història del segle XX amb perspectiva de gènere.

    2.- Entendre com es construeix la posició social i la capacitat d’agència dels individus, especialment a partir de la categoria del gènere.

    3.- Prendre consciència que la desigualtat i els rols de gènere no són un mandat de la natura ni responen a tries espontànies sinó a complexos processos històrics, socials i antropològics.

    4.- Copsar la importància de les dones i de la seva funció social al llarg de la història.

    5.- Comprendre que les persones i l’acció col·lectiva poden canviar el rumb històric.

    6.- Experimentar com les ciències socials ens poden ajudar a comprendre’ns a nosaltres mateixes i el nostre entorn.

    El projecte consta de tres biografies ficcionades que narren les vides, els treballs i les vivències de tres dones de tres generacions a la Barcelona del segle XX i a principis del XXI i un itinerari didàctic on es plantegen diverses situacions d’aprenentatge a partir d’aquestes vides.

    A través de la vida quotidiana, les narracions visibilitzen i valoren les dones treballadores

    Aquestes biografies cobreixen uns quaranta anys encadenats de cada una d’elles i de les seves famílies. Les tres protagonistes arriben a la ciutat en diferents temps històrics i s’estableixen en un barri de Barcelona que també esdevé protagonista del relat i permet situar-nos en les principals dinàmiques migratòries del s. XX. Les seves vides van acompanyades de “fets històrics” rellevants.

    A través de la vida quotidiana, les narracions visibilitzen i valoren les dones treballadores i el seu paper en aquelles tasques que resulten essencials per al manteniment de la vida.

    Dona treballant en un teler | Carlos Pérez de Rozas/Arxiu Fotogràfic de Barcelona

    L’alumnat pot reconèixer elements que ens parlen del paper que juga el sexe, la classe social o l’origen en la divisió desigual del treball així com del sistema de gènere de l’època i com les seves forces i dificultats impactaven en la vida, l’imaginari i els desitjos de les dones. Les biografies són un accés a la història de les dones, que poden generar empatia amb les seves vivències i facilitar un procés de qüestionament de les pròpies trajectòries vitals de l’alumnat.

    Són el punt de partida per promoure processos de recerca i investigació per part de l’alumnat, per formular-se preguntes que els permetin seleccionar, interpretar la informació, descobrir, experimentar, imaginar i crear de manera individual i col·lectiva. Els testimonis de les vides d’aquestes dones il·luminen aquells espais que no cobreixen les dades, els fets i la informació documentada. Adonar-se que la història de Barcelona s’ha construït amb les vides i treballs de milers de dones treballadores amb els recursos i les possibilitats amb què comptaven a cada moment pot despertar la curiositat i provocar formular-se més preguntes.

    Els testimonis de les vides d’aquestes dones il·luminen aquells espais que no cobreixen les dades, els fets i la informació documentada

    L’itinerari didàctic impulsa una proposta de recerca històrica a través de fonts primàries i secundàries detallades en les situacions d’aprenentatge que s’ofereixen. Es presenten qüestions com l’estudi de la identitat dels i de les joves, la seva escolarització, la música que escoltaven, els espais d’oci i socialització, la moda de l’època o el pes de les estructures socials, institucionals, culturals o econòmiques en les seves experiències i expectatives vitals. Es tracta d’aspectes propers als nois i a les noies que faciliten generar un aprenentatge amb sentit.

    També es planteja un escenari amb propostes de carrer, de mapatge, de llegir la ciutat i la possibilitat de realitzar un producte final. Aquestes activitats impulsen la motivació, la curiositat, la imaginació, la connexió, l’associació d’idees i continguts, l’atenció, la reflexió i el pensament crític.

    És des d’aquesta posició on l’alumnat podrà esdevenir subjecte del seu propi aprenentatge, obrir noves perspectives, respondre a algunes de les seves inquietuds i construir la memòria del futur .

    Aquesta proposta pedagògica i els continguts dels tres relats es basen en els coneixements i la investigació que l’Ateneu de Memòria Popular i l’equip d’Androna Cultura han dut a terme per a aquest projecte. Pel que fa a la redacció de les biografies, hem comptat amb l’expertesa literària de l’escriptora Ada Castells.

    Podeu trobar el projecte amb les biografies i l’itinerari didàctic al web: https://ateneumemoriapopular.cat/activitat/dones-i-memoria/

    Si necessiteu acompanyament, assessorament o recursos poseu-vos en contacte amb nosaltres: ateneumemoriapopular@gmail.com

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dones història memòria opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Desencantats als seixanta
    Next Article
    Reportatge
    DLec, el programa de lectoescriptura que revoluciona els centres d’alta complexitat
    Angelina Puig i Valls

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Anàlisi
    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.