Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Wert elimina la biodiversitat del batxillerat

    Manuel Ansede - Materiagener 13, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'ex ministre José Ignacio Wert, en els temps que promocionava les bondats de la Lomce
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta és una informació publicada al web sobre ciència Materia

    “Més de la meitat dels ciutadans espanyols creuen que els primers éssers humans van viure al mateix temps que els dinosaures o que les plantes no tenen ADN”, clama José Luis Viejo en una carta adreçada al Ministeri d’Educació, citant dades d’un recent informe de la Fundació BBVA sobre la cultura científica dels espanyols. Viejo, catedràtic de Zoologia de la Universitat Autònoma de Madrid, ha estat el primer a mostrar el seu “profund desacord” amb la reforma del sistema educatiu proposada pel ministre José Ignacio Wert, que suposarà, segons denuncia, “la desaparició dels continguts de biodiversitat del batxillerat” i un agreujament d’aquesta incultura científica a Espanya.

    La protesta de Viejo ha circulat entre la comunitat investigadora i ha iniciat una onada de crítiques contra el canvi en la futura assignatura de Biologia i Geologia de primer de batxillerat, de la qual desapareixen els continguts relatius a la diversitat dels éssers vius i la seva classificació, a més de la biologia de les plantes i dels animals en aspectes com nutrició, reproducció i adaptació al medi. Les modificacions s’implantaran, si no hi ha marxa enrere, a partir del pròxim curs escolar, 2014-2015.

    A canvi, el Ministeri introdueix continguts de bioquímica, biologia de la cèl·lula i genètica molecular, “igualment rellevants, però ja s’imparteixen a segon [de batxillerat], per la qual cosa planteja una inútil i perjudicial redundància”, segons Viejo. A la resta d’anys de batxillerat, cursats ordinàriament per joves d’entre 16 i 18 anys, no s’imparteixen temes relacionats amb la biodiversitat del planeta, assenyalen els crítics.

    “Incompetència”

    La sostenibilitat es basa, recorda Viejo,  “en un mínim coneixement de la biodiversitat, de manera que és impossible que calin conceptes com ara pesca sostenible, protecció d’espècies, impacte ambiental, etcètera, únicament amb els continguts de l’ESO, necessàriament limitats i superficials”. La seva protesta es repeteix en una sèrie de cartes al Ministeri dirigides per associacions i investigadors a títol personal, a què ha tingut accés Matèria.

    Els canvis en els temaris consten en el Projecte de Reial Decret pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’Educació Primària, de l’Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat. El projecte ha estat sotmès a informació pública fins al 3 de gener, en plenes festes nadalenques, “amb traïdoria”, segons lamenta l’ornitòleg Mario Díaz, del Museu Nacional de Ciències Naturals (CSIC). Aquest expert ja va denunciar al juny a la revista Science el gir d’Espanya cap a la investigació “de mercat”.

    En una carta adreçada el 2 de gener al Ministeri com a president del comitè científic de l’organització conservacionista SEO/Birdlife, Díaz recorda que els continguts relatius a la biodiversitat s’inclouen en el batxillerat de la major part dels països europeus. Per telèfon, l’ornitòleg es mostra molt dur amb les modificacions planejades pel Ministeri de Wert. “A vegades dubto entre si són incompetents o si van de manera molt solapada a adotzenar a la gent, a fer-nos més incultes. En aquest cas crec que és simplement incompetència”, opina. El comitè científic de l’ONG està format per una quinzena de prestigiosos ornitòlegs, procedents de diverses universitats espanyoles i el CSIC.

    Biòlegs i veterinaris

    La missiva de SEO/Birdlife a Wert és pràcticament un calc de l’enviada per l’Associació Espanyola d’Entomologia, inspirada al seu torn per la de Viejo. El 25 de desembre, en ple Nadal, el president d’aquesta associació, Eduardo Galante, alertava als seus col·legues de la modificació “en què desapareixen tots els continguts de Zoologia i Botànica (diversitat dels éssers vius i la seva classificació, biologia de les plantes, biologia d’animals), substituint-se per altres temes que ja estan inclosos en la Biologia de 2n de Batxillerat”. A més, Galante, que va ser president del comitè espanyol de la Unió Internacional per a la Conservació de la Natura entre 2001 i 2007, pregava un moviment de la comunitat científica contra “una nova agressió al coneixement del medi”.

    La carta de l’Associació Espanyola d’Entomologia subratlla, com les altres, que “sent molt necessari per a tots, el coneixement dels animals i les plantes és particularment important per als estudiants que tinguin intenció de seguir estudis superiors de Biologia, Ciències Ambientals, Farmàcia, Veterinària, Enginyeria Agrònoma, Enginyeria de Forests, Ciència i Tecnologia dels Aliments, etcètera”, així com cicles formatius de l’àrea biosanitària i ambiental.

    A la seva pàgina web, el Ministeri d’Educació assegura que “si bé el tràmit formal d’informació pública ha finalitzat” el 3 de gener, “estudiarà totes les aportacions que es rebin mentre duri la tramitació del projecte de reial decret”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    batxillerat biodiversitat ciència Llei Wert
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Neix El Diari de l’Educació: tot el que cal saber sobre el projecte
    Next Article
    Actualitat
    El mercat negre dels articles científics a la Xina
    Manuel Ansede - Materia

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    El valor d’ajudar el talent jove autòcton

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}