Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    crònica
    Zuckerberg o els pares: qui ha de ser el mestre digital dels nostres fills?

    Irene Montagutdesembre 14, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Debat participatiu sobre l'ús dels telèfons mòbils en infants | Ricard Novella
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els mòbils s’han convertit en una part més del nostre cos. Fins al punt que els nens i nenes d’avui naixen gairebé ensenyats per utilitzar un dispositiu electrònic. O això pensem. Un fet que, a mesura que es fan grans, s’agreuja per la quantitat d’hores que els menors dediquen a les pantalles en el seu dia a dia. I allò que va començar sent la guspira d’un grup de famílies al barri del Poblenou de Barcelona és avui un gran debat social que ha arribat al Congrés dels Diputats i s’estén arreu d’Europa: la urgència de regular l’ús del mòbil entre nens i adolescents.

    Durant 16 anys tothom ha estat molt content amb les facilitats que ens proporcionen els dispositius mòbils i smartphones, però ara hem vist que, com amb tot, també hi ha part negativa, fosca. “No s’ha de regular l’ús del mòbil, sinó que s’ha de regular un món“, ha afirmat el psicòleg clínic José Ramon Ubieto des de la biblioteca Manuel Arranz del barri barceloní que fa mesos va veure com les famílies s’unien per lluitar contra un fenomen que els preocupa, on s’ha celebrat un debat participatiu organitzat per Criar.cat -el vertical de Nació Digital sobre criança i maternitat-, el Diari de l’Educació i el Diari de la Sanitat,

    ​El també psicoanalista ha assegurat que el principal risc i impacte del mòbil en la vida dels adolescents és que els “segresta l’atenció“. Davant d’aquesta realitat, Ubieto considera que només hi ha dues opcions viables: o assumir que és una responsabilitat compartida, en què també la indústria i els governs hi han de posar de la seva part, o anar a parar al “cinisme” d’acceptar la tesi de la culpabilitat. En aquest sentit, la portaveu del moviment “Adolescència lliure de mòbils” Tamara Fernández ha apuntat la necessitat de separar “el món real del món digital”. Dos mons que, efectivament, es troben i han de conviure. Per això els experts han remarcat la importància de generar un “equilibri” entre ells i fer-ho, sobretot, “a partir de l’exemple“: “Hem de pensar amb regular, no amb prohibir”.

    Durant el debat els experts s’han atrevit a posar una edat mínima per fer ús dels dispositius mòbils. “Fins als cinc o sis anys no s’hauria d’utilitzar la tecnologia digital, aquesta no hauria de ser, en cap cas, el motiu de diversió dels nens perquè el cervell encara s’està construint en paràmetres educatius”, ha vaticinat el neurocientífic David Bueno. Per la seva part, Ubieto ha incidit en la importància de treure’ns del cap el fals mite de “nadiu digital”: “Ningú neix amb un iPad a les mans, som nosaltres qui l’entreguem als nens des de ben petits i els ensenyem com es gaudeix amb ell”prohibir”.

    Qui ha d’educar en l’àmbit digital els nostres infants?​ “O els eduquem nosaltres o els educarà Zuckerberg“, ha reflexionat. En aquest sentit, considera necessari endarrerir l’ús dels mòbils, però adverteix de la necessitat de no generar una nova bretxa digital “entre les famílies de classe mitjana-alta i les desfavorides”, amb menys recursos per cuidar l’educació digital.

    El neurocientífic David Bueno durant el debat participatiu sobre mòbils i menors | Ricard Novella

    Les dues persones que entren a l’escola

    “Des del despatx veig com els joves arriben a l’escola amb el mòbil a la mà i en silenci i, un cop travessen la porta, comencen a interactuar amb els companys”. La Salle Premià és un dels centres pioners a regular l’ús dels mòbils i la directora, Marta Mas, ha assegurat que ho fan esperonats a actuar “per treure’ns la por a la relació entre els menors i els dispositius mòbils“.

    En aquest centre, tal com ha explicat, els mòbils no hi tenen cabuda, però hi tenen “tecnologia controlada, de debat” que l’utilitzen per dur a terme l’activitat lectiva. Grups d’alumnes grans, formats en seguretat digital per experts, vetllen per la convivència a l’escola i formen els seus companys més joves en l’àmbit digital: “Generem múltiples oportunitats perquè entenguin per què s’ha regulat l’ús del mòbil a l’escola“.

    L’acrònim per fer front a l’ús dels mòbils

    El psicòleg clínic José Ramon Ubieto ha utilitzat la paraula padre per mostrar un acrònim que pot ajudar les famílies a fer front a l’ús dels telèfons i dispositius mòbils per part dels infants i adolescents. Ara bé, remarca la importància de combinar-ho amb polítiques socials públiques.

    P: prohibició. Regular els mòbils implica també prohibir-los quan toca, com ara durant les menjades familiars.
    A: acompanyament. Els menors necessiten algú que els indiqui com han d’interaccionar amb la tecnologia, ningú neix ensenyat.
    D: desconnexió. És important aprendre a desconnectar de l’entorn digital.
    R: retardar. Els pares han de renunciar a saber-ho tot sobre els seus fills, i la societat ha de retardar l’edat d’inici per comprendre els efectes de la tecnologia.
    E: educar. Les famílies han de transmetre les ganes de viure la vida als menors i això també implica ensenyar-los què hi ha fora de la tecnologia i el món digital.

    Article publicat originalment a Nació Digital

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bretxa digital digital digitalització dispositius mòbils educació digital Entorns digitals mòbil mòbil a les aules
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’efecte Hawthorne i PISA
    Next Article
    Anàlisi
    Educateca (10): les últimes novetats editorials sobre educació
    Irene Montagut

    Related Posts

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}