Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    Un director d'escola

    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”

    Ana Basanta

    El 84% dels docents catalans es mostra insatisfet amb la burocràcia

    Ana Basanta

    Cal ensenyar a valorar la diversitat

    Rosa Cañadell

    De debò l’aprenentatge actiu és una moda? Cent anys després, seguim amb els mateixos debats

    Mª del Mar Sánchez Vera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Manca de formació pràctica i canvi de mirada per prevenir la violència a l’escola

    Actualitat
    Manca de formació pràctica i canvi de mirada per prevenir la violència a l’escola

    Tot i els protocols i els canvis normatius, l'assetjament escolar i els casos de violència a l'escola continuen presents. Un desenvolupament desigual segons l'autonomia i la manca de recursos no estan ajudant
    Pablo Gutiérrez de Álamonovembre 14, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Mónica Viqueira és una de les expertes en lluita contra la violència a l’escola, dins de l’ONG Educo. Parlem amb ella sobre alguns dels reptes que es plantegen en aquestes dates de dia internacional contra la violència escolar i el bullying.

    Ens comenta que malgrat els 4 anys llargs des que s’aprovés la Lopivi, la llei orgànica que pretenia i pretén una protecció de la infància i l’adolescència contra qualsevol tipus de violència en els diferents àmbits en què aquesta es desenvolupa (educació, esport, a la família…), hi ha encara força marge de millora.

    Pel que fa a educació, l’article 35 de la llei va imposar la creació i la implementació de la figura de coordinació de benestar i convivència als centres educatius. Una figura que devia i ha de ser capaç de prevenir i detectar possibles casos de violència no només al centre educatiu, sinó fora, intrafamiliar, així com de diferents tipus, inclosa la sexual.

    El curs d’implantació de la figura va començar amb importants deficiències, segons les comunitats autònomes, ja que no hi havia hagut prou formació entre el professorat i l’elecció de la persona que s’encarregava del lloc ha estat sempre una mica aleatòria.

    Viqueira recorda que la Lopivi va néixer sense una memòria econòmica i que, d’alguna manera, deixava força obert a l’autonomia dels territoris el desenvolupament de la figura de coordinadora. Les comunitats, de fet, ho han anat desenvolupant amb un pes normatiu molt diferent (des de decrets fins a instruccions d’inici de curs). Algunes s’han molestat a portar el seu desenvolupament més enllà del que explicita la Llei, mentre que d’altres han fet una còpia més o menys discreta enganxada del text.

    Per a Viqueira és important fer una aposta per aquestes figures per desenvolupar-les completament. El primer, amb una formació eminentment pràctica sobre les tasques que han de desenvolupar.

    Formació pràctica i canvi de mirada

    Habitualment, comenta l’experta, la formació que s’ofereix a molts territoris no és pràctica i, com explica, li han arribat a comentar algunes persones que preferien deixar el càrrec en percebre l’enorme responsabilitat que suposava i la manca de coneixement pràctic a l’hora de dur a terme la feina.

    Un treball que, sobretot, requereix un canvi de mirada per part de les persones adultes, no només les que ostenten aquesta tasca, sinó de totes les que treballen als centres educatius (esportius, de lleure i temps lliure, etc.).

    Viqueira comenta que, juntament amb altres organitzacions que treballen amb infància com Unicef, el British Council o la Càtedra de Drets de l’Infant de la Universitat de Comillas, han elaborat un document de mínims que ha d’atresorar la coordinadora de benestar i convivència.

    El text, de 44 pàgines que entre moltes altres coses, estableix la necessitat de tres formacions diferenciades. Una bàsica per a tota persona adulta que treballi als centres educatius amb la qual, almenys, tingui nocions sobre els tipus de violència que viu la infància i alguns detalls per intentar una certa detecció si escau.

    Les altres dues estarien pensades per a les persones que ostentessin el càrrec de coordinadora de benestar. Una, comuna, diguem-ne, a la generalitat dels qui tinguessin aquesta responsabilitat i una altra, encara més profunda, per als que exercissin la tasca en centres d’especial dificultat per motius econòmics, socials o culturals, en previsió que es trobés amb casuístiques molt concretes. «La persona ha d’estar més preparada perquè la situació ho requerirà», assegura Viqueira.

    El recent suïcidi d’una menor per l’assetjament que patia en un centre educatiu a Sevilla en què, segons sembla, no es van prendre les mesures necessàries per resoldre la situació, torna una pregunta contínua. Què falla, a hores d’ara, perquè els centres no detectin o no posin en marxa els protocols existents per lluitar contra aquestes situacions.

    Viqueira creu que en alguns casos, menys, hi ha centres amb «certa falta de sensibilitat». Insisteix en la idea que «no són coses de nens», que la violència contra la infància cal aturar-la com més aviat millor.

    Assenyala que hi ha desconeixement dels protocols, a què s’acosten els professionals no abans, sinó després que s’hagin produït determinats fets. A això se suma que hi pot haver inseguretat entre els que els han de posar en marxa. En opinió de l’experta, fa respecte fer el primer pas, avisar les autoritats quan no hi ha una certesa clara del que està passant, perquè no se senten preparats o perquè no veuen la situació de la mateixa manera.

    «Cal educar la mirada», afirma Viquira, que insisteix que «es pot treballar millor la sensibilització per trencar amb la tolerància a certs tipus de violència».

    A més, apunta que no només cal mirar el centre educatiu, sinó les administracions educatives que envolten el centre, que són les responsables en darrer terme que el seu professorat estigui correctament format per a la detecció primerenca, la prevenció o la posada en marxa de les mesures necessàries una vegada es coneixen casos de violència.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    assetjament Assetjament escolar cures EDUCO violència
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Innovar sense sentit: la trampa del canvi educatiu
    Next Article
    Opinió
    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Opinió
    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    novembre 14, 2025

    Actualitat
    Rubén Zaguirre: “Les persones amb discapacitat han de poder escollir amb qui estar i, potser, equivocar-se”

    octubre 20, 2025

    Actualitat
    El menjador escolar aprova pels pèls: els nens demanen més sabor, més veu i menys soroll en un espai clau pel benestar

    octubre 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}