Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Les arts al centre del sistema educatiu?

    Oscar Altide

    Mig segle de la mort de Franco: Com explicar el franquisme als joves

    Andreu Claret

    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    M. Victòria Gómez Serés

    Ser testimoni vàlid de l’alumne

    Ivan Salavedra Marco

    Mor el catedràtic i divulgador matemàtic Claudi Alsina

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » A les clarianes del bosc: el saber que sosté la vida

    Anàlisi
    A les clarianes del bosc: el saber que sosté la vida

    Els feminismes han estat el laboratori més potent de producció de saber. S'ha investigat, legislat, acompanyat, format i teixit comunitats al voltant d'una veritat que va costar segles a pronunciar: que les violències masclistes no són un fet aïllat, sinó una estructura social.
    Cova Álvareznovembre 25, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Habitem un ecosistema on el soroll substitueix a la conversa i la informació s’acumula com una forma d’esgotament. Obrim els ulls sobre un paisatge saturat de titulars i pantalles, on les tragèdies se succeeixen fins a tornar-se fons de pantalla. Les guerres, les violències masclistes, els desnonaments, els desplaçaments, la precarietat, tot apareix alhora i amb tal velocitat que el que ens commou un dia s’oblida al següent. La gàbia ja no és metàfora: és la trama d’una vida administrada per la fatiga.

    S’han ampliat drets, diversificades identitats, enfortits els moviments socials. Les lluites feministes, ecologistes, antiracistes i LGTBIQ+ han transformat el llenguatge polític i la sensibilitat col·lectiva. S’ha generat coneixement, teixit institucional i pràctica quotidiana al voltant de les violències que abans callaven. Mai havíem tingut tants instruments per a sostenir la vida. I, no obstant això, és precisament aquest avançament el que deslliga la reacció.

    La paradoxa aconsegueix un grau de perversió: els progressos en igualtat es converteixen en l’epicentre de l’odi. La ultradreta i els seus satèl·lits culturals ho saben: no necessiten inventar enemics, només assenyalar els cossos i sabers que ja incomoden. Han après a convertir la por en ideologia i la frustració en identitat.

    El cinisme, no obstant això, ha perfeccionat la seva gramàtica. Es presenta com a lucidesa, com a immunitat enfront de l’engany, però el seu efecte és la paràlisi. El cínic no creu en res, i perquè no creu en res protegeix precisament allò que diu menysprear. Es burla del compromís, ridiculitza l’esperança i converteix la decepció en marca d’intel·ligència. En aquest clima, la sospita ja no és eina crítica, sinó refugi còmode: una manera de desactivar l’acció.

    El feminisme ho ha comprès millor que ningú, perquè fa dècades que sosté el seu pensament enmig del descrèdit. Des dels anys vuitanta, quan els debats sobre violència de gènere van començar a obrir esquerdes en els discursos oficials, fins a les transformacions legals i culturals de les últimes dècades, els feminismes han estat el laboratori més potent de producció de saber. S’ha investigat, legislat, acompanyat, format i teixit comunitats al voltant d’una veritat que va costar segles a pronunciar: que les violències masclistes no són un fet aïllat, sinó una estructura social. Nosaltres hem après que aquest saber no s’improvisa. No es compra ni es decreta: es construeix. Es fa en la pràctica, en l’escolta, en la paciència d’acompanyar el dolor fins que comença a transformar-se. Es fa entre moltes, en els equips que revisen protocols, en els centres d’atenció que es neguen a tancar, en les institucions que es miren i reconeixen les seves fallades. Saber, en el nostre camp, és romandre al costat de la ferida fins que es converteix en paraula, i de la paraula en dret.

    També sabem que les lleis no basten. Poden ser justes, fins i tot lluminoses, i continuar essent ineficaces si no se les dota de mitjans i de seguiment. Els drets, sense recursos, són promeses buides. Per això rendir comptes no és un tràmit burocràtic, sinó una forma d’ètica. Rendir comptes és sostenir la confiança pública, fer visible la responsabilitat, recordar que la justícia es mesura en vides reparades i no en estadístiques.

    Fiscalitzar no és desconfiar: és cuidar. Cuidar les institucions perquè no es buidin, cuidar el coneixement perquè no es perdi, cuidar l’esperança perquè no s’esgoti. Un Estat que no rendeix comptes perpetua la violència institucional, i una societat que deixa d’exigir-lo es lliura al cinisme. Aquest cinisme que s’alimenta del cansament i converteix la impotència en senyal identitària.

    Per això acompanyar s’ha convertit en una forma de resistència. Enmig del soroll, de la saturació i de la por, acompanyar significa sostenir el vincle amb el que és humà, insistir en la dignitat de cada vida enfront de la maquinària de l’enderrocament. Acompanyar és un verb polític: implica cuidar, escoltar, traduir, persistir. És el revers del cinisme, perquè on el cinisme es burla, l’acompanyament s’implica; on el cinisme aïlla, l’acompanyament construeix comunitat.

    Davant d’això, el pensament feminista ha insistit a imaginar. Imaginar com a mètode, no com a evasió. Imaginar no és tancar els ulls davant l’horror, sinó mantenir-los oberts prou temps per a pensar què pot fer-se amb ell. En un món que confon lucidesa amb desesperança, imaginar és un acte de valentia. Per això pensar continua essent una forma de cura. No un luxe, sinó una necessitat vital. Pensar col·lectivament, com ho fan els feminismes, implica sostenir la pregunta allí on uns altres imposen l’eslògan.

    El saber feminista, construït durant dècades en els marges i en les institucions, ha demostrat que el coneixement pot ser una forma de justícia. És un saber que anomena i repara, que acompanya i ensenya. Hi conviuen la teoria i la pràctica, la política i el cos. No es redueix a una consigna ni a un camp acadèmic; és una forma d’intel·ligència viva, col·lectiva, que transforma l’experiència en llenguatge i el llenguatge, en acció.

    Rendir comptes en aquest context, es converteix en una pràctica emancipadora. En temps de cinisme, rendir comptes és sostenir l’esperança. No una esperança ingènua ni sentimental, sinó treballada, vigilant, conscient que tot avanç necessita sustentació. Aquesta esperança s’alimenta de les clarianes del bosc: els espais on el pensament es deté a respirar, on la paraula es fa cos, on la política es retroba amb l’ètica de les cures.

    Perquè el que està en joc no és només la vigència d’una llei o la defensa d’una causa, sinó la supervivència d’una forma d’humanitat que encara s’atreveix a imaginar justícia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    25N Desigualtat de gènere desigualtats de gènere discriminació de gènere dones estereotips de gènere Feminisme feminismes gènere Igualtat de gènere Rols de gènere vaga feminista violència de gènere
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El repte de fomentar l’ús del català entre els joves
    Cova Álvarez

    Cap de l'Àrea de Serveis d'Acompanyament a la Recuperació i Reparació de Violències Masclistes i de Gènere de la Fundació Surt

    Related Posts

    Opinió
    El jo en escena. Joves, pressió social i identitat

    novembre 24, 2025

    Opinió
    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    novembre 14, 2025

    Actualitat
    Manca de formació pràctica i canvi de mirada per prevenir la violència a l’escola

    novembre 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}