Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Les arts al centre del sistema educatiu?

    Oscar Altide

    Mig segle de la mort de Franco: Com explicar el franquisme als joves

    Andreu Claret

    Ser testimoni vàlid de l’alumne

    Ivan Salavedra Marco

    Coeducació a les escoles bressol: cultivar la igualtat des de la primera infància

    Rosa Garcia Roura

    El gran salt: de primària a secundària, un camí que no hauria de fer por

    M. Victòria Gómez Serés
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El 20-N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    Opinió
    El 20N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    "Posicionar-se nítidament a favor de la democràcia és, com diria la Neus Català, posicionar-se clarament a favor de l’antifeixisme"
    Nora Sánchez Oussedik i M.Cristina Furió Rubionovembre 27, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat 20 de novembre el 50è aniversari de la mort de Franco va emportar-se tots els titulars i, malauradament, i com acostuma a passar, el debat que va envoltar l’efemèride va anar esvaint-se amb el pas dels dies.

    Vivim un moment de creixement de l’extrema dreta arreu d’Europa i de normalització de discursos d’odi i d’exclusió que fa uns anys ens haurien semblat impensables. Aquest fenomen té impacte a les institucions, en els mitjans, en la política… però també —i sobretot— en la població més jove. Part del jovent està experimentant un augment de la frustració, una solitud social creixent, i una manca d’expectatives de futur que alimenta el desconcert i, en molts casos, la ràbia.

    Quan això passa, el feixisme hi veu una oportunitat. Els discursos simples, contundents, emocionalment molt carregats i aparentment “alliberadors” tenen la capacitat d’interpel·lar qui ho està passant malament. El rebuig al feminisme i a la immigració creix, la preferència per solucions autoritàries augmenta. Aquesta és una realitat ben fosca a la qual han d’enfrontar-se les persones joves, les seves famílies i tota la xarxa de persones educadores que les envolten.

    L’antifeixisme no pot ser reactiu

    És en aquest context que neix el Projecte Abril: una proposta educativa transversal per donar eines a tota la comunitat educativa per blindar la democràcia des de baix, allà on realment es construeixen les defenses contra l’odi. En efecte, l’antifeixisme no pot ser reactiu: una alarma que es fa sonar cada cop que l’extrema dreta dóna un pas endavant. Ha de ser, més aviat, un ecosistema, una estructura social, una cultura compartida. Un jovent amb xarxa té futur, un jovent sense xarxa és vulnerable al discurs de l’extrema dreta.

    Per això, fa més d’un any, des de la Fundació Neus Català vam plantejar l’estructura fonamental d’un Programa d’Educació Democràtica comunitari i amb un pes molt important de les entitats socials, a diferents conselleries i direccions generals del Govern. Ara, el Departament d’Educació ha plantejat el seu “Pla per a l’Educació Democràtica”. Celebrem sincerament que la institució reconegui la urgència d’aquest tema i que, en bona mesura, assumeixi línies de treball que des del Projecte Abril, vam compartir i impulsar. És positiu que l’administració faci seva aquesta preocupació. Si més no, també és necessari dir, amb respecte i claredat, que és un error estratègic pensar que aquesta tasca pot ser liderada exclusivament des de la institució. El jovent que més pot sentir-se temptat pels discursos d’extrema dreta és precisament aquell que rebutja i desconfia del sistema i de les institucions.

    Precisament, és a través del foment d’aquesta desafecció política ciutadana que el feixisme va fent germinar a foc lent la llavor dels discursos d’odi i les conductes violentes que els alimenten. I ho fa focalitzant-se sobretot en un subjecte particular, el més vulnerable als canvis: els nois joves. Són més vulnerables perquè potser és l’únic col·lectiu que no ha trobat cap nou paradigma que s’hagi focalitzat en plantejar una nova realitat des de la seva posició i les seves necessitats. Un paradigma que els doni sentit i que se sentin reconeguts, cuidats, posats en valor. Front al buit discursiu, l’extrema dreta ha trobat un enclavament estratègic per al seu motor.

    La democràcia no es construeix només amb materials curriculars o visites institucionals. La democràcia es construeix amb vincles, amb comunitat, amb xarxes de persones i entitats que cuiden, que escolten i que acompanyen. Per això creiem que qualsevol pla institucional és benvingut si reforça. i no substitueix, la xarxa civil, perquè aquesta xarxa —el teixit associatiu, els moviments socials, els sindicats o els caus i els esplais, entre altres—, és la clau de volta de la societat del benestar en la seva versió 2.0: “la cuidadania”, si recorrem a la terminologia que empra Care Collective en el seu Manifest de les cures (Tigre de Paper, 2021).

    Recuperar al jovent del malestar

    No és casual que l’embranzida de desafecció política vingui de bracet dels nouvinguts a l’exercici de la plena ciutadania. No resulta contradictori que aquest malestar del jovent cap a la democràcia coincideixi amb una situació de precarietat i incertesa, sinó tot el contrari. S’ha fet palesa la desmitificació de l’ideal del mèrit i de la mobilitat social ascendent amb el qual havien crescut i que havien heretat com a terra promesa de la mà dels seus progenitors, últims beneficiaris de l’ideal de vida bona. Amb quin marge d’error no establiríem una correlació entre aquesta vulnerabilitat socioeconòmica potencial i la vulnerabilitat manifesta que demostren les dades de salut mental entre aquest sector de població?

    Necessitem reivindicar l’ètica de les cures per reforçar el teixit social, per tal de sostenir i acompanyar aquestes noves generacions perquè no caiguin més en la desesperança i la vulnerabilitat. Per això, cal reconèixer-nos recíprocament com a agents educadors i construir plegats una estratègia amb múltiples prismes, que permeti reconèixer la nostra diversitat i a la vegada es posicioni de forma unísona cap a la defensa de la democràcia, en el seu significat més profund: equitat, justícia social i igualtat en les responsabilitats. Posicionar-se nítidament a favor de la democràcia és, com diria la Neus Català, posicionar-se clarament a favor de l’antifeixisme. 

    La nostra estratègia col·lectiva ha de construir-se des d’un paradigma diferent al tradicional. El feixisme, populista i violent, que identifica les víctimes més vulnerables de les classes populars per atreure-les en massa a través d’un discurs sofista i polaritzat, fonamentat en l’emoció i l’oposició irresponsable, no es pot combatre ni amb arguments sentenciadors. L’antifeixisme que va sostenir la vida als camps nazis ho va fer a partir de l’acció col·lectiva i de la resistència, però també ho va fer a partir del reforç dels vincles de cura, de l’amistat poliglota, de l’alegria i l’humor amagats en versos d’operetes escrites a les fosques, de receptes de cuina, de paraules d’estima que permetien recordar la humanitat. En definitiva, construint xarxa i comunitat davant de la barbàrie.

    Recuperar el jovent del seu malestar és recuperar la seva dignitat, present i futura, donant-los exemple de cohesió. Com explica Neus Català en la seva obra De la resistència i la deportació: 50 testimonis de dones espanyoles (1984), “Nosaltres sabíem contra què i per què lluitàvem”. Per això, les espanyoles antifeixistes deportades van resistir més nombrosament que altres persones d’altres nacionalitats que no havien conegut el feixisme. Recuperem la nostra memòria democràtica, restaurem la nostra genealogia per donar al jovent altres referents on emmirallar-se per començar a pensar i crear una alternativa diferent i innovadora.

    La pedagogia com a eina antifeixista

    En la tasca de recuperar la memòria històrica democràtica i dotar-nos d’altres referents, és clau fomentar una pedagogia antifeixista interdisciplinar que eduqui en valors cívics. Una pedagogia de la memòria democràtica que s’escampi a través de la societat, atorgant però, la legitimitat i el reconeixement del sector docent com a motor. Cuidar la democràcia és també, i sobretot, cuidar l’educació i les persones que la fan possible, garantint-les unes condicions de treball dignes. Respectar i valorar la docència és també una mostra sobre la relació de valors que fonamenta el sistema polític i social. 

    En aquest 50è aniversari, celebrem la vida democràtica, repuntant tots els filaments que han quedat afluixats després de cinquanta anys de construcció d’una democràcia i d’un Estat de benestar que han hagut de conviure –i sobreviure– amb dinàmiques involucionistes internes heretades i noves forces desregularitzadores del neoliberalisme global.

    Des de la Fundació Neus Català cridem a la participació i organització de la societat civil: tothom pot ser un node de la xarxa antifeixista que dona eines al jovent per fer front als discursos d’odi. El feixisme creix quan la societat es trenca. La democràcia creix quan la societat cuida. El Projecte Abril és això: cuidar-nos, organitzar-nos, crear xarxa, donar futurs possibles a la joventut i enfortir la democràcia cada dia, des de tots els espais de vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    20N antifeixisme contra el discurs de l'odi dictadura extrema dreta feixisme Franco franquisme Fundació Neus Català història jovent joventut joventut i infància joves memòria memòria històrica odi opinió postguerra projecte abril
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleHanan el Yazidi a Maria Majó: “Et quedaves fora de l’horari escolar, donant-me suport tant educatiu com emocional. Hi eres sempre que et necessitava”
    Nora Sánchez Oussedik i M.Cristina Furió Rubio

    Nora Sánchez Oussedik és coordinadora del Projecte Abril i membre del patronat de la Fundació Neus Català. Cristina Furió és professora de Geografia i Història a l’Institut Montserrat del barri de Sant Gervasi (Barcelona). És politòloga, experta en gènere i doctoranda en exili republicà

    Related Posts

    Actualitat
    Hem explicat bé el passat? La batalla per la memòria del franquisme a les aules

    novembre 26, 2025

    Opinió
    L’ensenyança col·lectiva

    novembre 26, 2025

    Actualitat
    El repte de fomentar l’ús del català entre els joves

    novembre 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}