Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El senyor Espinàs i els mestres

    Jaume Celafebrer 7, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Josep Maria Espinàs | Viquipèdia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sí, és el senyor Espinàs. A aquestes grans personalitats les tracto de senyors. Ho vaig aprendre d’un altre gran senyor: el senyor Jordi Cots, advocat, mestre, poeta i exsíndic de greuges pels temes d’infància i, sobretot, estimat amic. Ell, quan parla d’en Martorell o d’en Galí, diu el senyor Martorell o el senyor Galí. Doncs jo dic el senyor Espinàs.

    Ens ha deixat als 95 anys. Molts articles i comentaris s’han publicat parlant de la seva dimensió d’escriptor, de periodista, d’entrevistador i entrevistat… però hi ha el senyor Espinàs que jo vull reivindicar i recordar: el senyor Espinàs, educador, home d’un civisme exemplar. Amb pipa o sense.

    El vaig conèixer l’any 1987. Tinc la dedicatòria del seu llibre “El teu nom és Olga” davant meu. Havia llegit “Combat de nit” i alguns llibres de viatges. Ell, que escrivia amb les mans i a màquina el que abans havia escrit amb els peus, trepitjant terreny i fent-nos adonar i descobrir la riquesa d’allò més evident, més quotidià, les meravelles que amaguen les coses o les situacions senzilles, doncs amb ”El teu nom és Olga” escrivia amb la  mà i el cor. Vaig ressenyar aquest llibre que sempre em fa companyia i vaig demanar-li una entrevista. Ens vam trobar a un bar del carrer Tuset. Jo estava com un flam. Anava a conèixer tot un senyor. Vam estar parlant del llibre i d’educació en un moment on començava a sortir a l’escenari la importància de les diferències i de què havíem de fer perquè aquestes diferències no es convertissin en desigualtats.

    Li vaig demanar que ens fes un curs sobre escriptura a l’escola d’estiu i em va respondre que no, que un curs no es veia en cor de fer-lo, una manera elegant de dir que no el volia fer, perquè segur que de cor i de coneixements en tenia un munt. Però em va dir que acceptava fer una conferència pels mestres i per les mestres que coordinaven cursos a l’escola d’estiu. Quan ja acabava la seva intervenció sobre la singularitat humana -Olga, quant et deu el teu pare i quant et devem nosaltres!- ens va fer una pregunta que va quedar a l’aire: què s`ha de fer amb aquelles criatures que no volen significar-se en res, aquella criatura que seguiria el consell que em va donar el meu pare quan vaig anar a fer la mili: tu no aixequis la  mà per res, procura ser ben gris. Què fer, doncs, amb el nen que volia ser gris? Una bona pregunta per debatre.

    He treballat molts anys de mestre de llengua o d’educació cívica i he fet servir els articles del senyor Espinàs -o els acudits d’en Cesc- dia sí, dia també. Articles modèlics perquè eren entenedors sense renunciar al rigor que exigia el tema de què parlava.

    Jo sé que estimava el món dels mestres i de l’escola. Era lector, per exemple, de la revista Perspectiva Escolar. A mi m’alegrava quan en una de les seves columnes citava algun article publicat a la revista. Òndia, pensava, interessa al senyor Espinàs!

    Quan se li va retre un homenatge i ens van demanar que escrivíssim alguna cosa, jo vaig explicar que sempre començava el diari Avui -i després El Periódico- per l’article del senyor Espinàs. Era una manera de contribuir al llarg procés d’humanització. D’una gran persona només en treus lliçons bones. D’un home bo, segur que n’era, també.

    Mestres, aquests dies a cada aula del nostre país s’hauria de comentar la importància del llegat del senyor Espinàs. Llegir un fragment seu, conversar al voltant d’algun dels seus llibres o tornar a veure alguna de les entrevistes.

    I veure què en pensem d’afirmacions com aquesta extreta del llibre que parla de la seva filla Olga:

    “El que sí sé és que el progrés no és una via única, un camí de direcció obligada per a tothom, encara que la nostra societat ho cregui així.

    La teva especial condició et dona la llibertat de no  sotmetre’t a la dictadura del progrés que s’identifica amb l’eficàcia i la competitivitat.

    Tu has avançat. A la teva manera. A la manera d’un  vers de Víctor Hugo:

    Avancem.

    El progrés és una necessitat de blau”.

    Necessitat de blau. Necessitat del senyor Espinàs. Gràcies per tot, estimat mestre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Josep Maria Espinàs opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Desprofessionalització en el món educatiu
    Next Article
    Actualitat
    Josep Maria Espinàs, l’ofici d’observar i escriure
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}