Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    Sven Huber: “És clau facilitar l’accés a plataformes de lectura en línia”

    Ana Basantaabril 26, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Sven Huber i Cristina Puig, fundadors de la plataforma educativa Fiction Express | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fiction Express va néixer el 2016 per millorar les habilitats lingüístiques en anglès, català i castellà a través de la connexió de lectors i escriptors. Quin balanç en feu d’aquests anys?

    Sven Huber: Des del 2016 Fiction Express està sent un viatge molt enriquidor, començant pel Regne Unit, i continuant amb el llançament de la plataforma en català i el castellà el 2019. Hem conegut milers de professors i actors del sector educatiu arreu del món, i sempre hem tingut una clara vocació per facilitar-los la feina, treballar al seu costat per fer-los la vida més fàcil. Nosaltres sempre hem tingut entre cella i cella canviar la vida de milions de nens, i ho fem de la mà d’escoles i autors de primer nivell. A més, la pandèmia va suposar un punt d’inflexió, es va avançar cinc anys en el procés de digitalització de les escoles, per aquest motiu, en els darrers tres anys hem passat de 20 a 62 països. Però això no s’acaba aquí, tenim molta feina per fer, començant per casa nostra.

    S.H. Recentment, heu estat escollits com a Millor Plataforma Educativa Digital en l’àmbit internacional dels premis anuals BETT Awards que se celebren al Regne Unit. En altres edicions havíeu guanyat guardons relacionats amb innovació. Us esperàveu aquest reconeixement?

    S.H.: És un reconeixement que ens fa feliços perquè demostra que anem pel bon camí i ens anima a seguir treballant per superar-nos any rere any. Enguany competíem contra empreses de gran nivell de tot el món, i aquest sempre és un repte difícil. Després d’anys de bona feina, quan veus que tornes a trobar-te entre els finalistes és perquè mereixes el premi, però ser el projecte escollit és molt més especial. És la tercera vegada que guanyem aquest premi en els darrers quatre anys, i cada vegada ens fa encara més il·lusió que la darrera. En volem més i seguirem treballant per aconseguir-ho. 

    Com es poden aprofitar les noves tecnologies per millorar les habilitats de lectoescriptura de l’alumnat?

    S.H.: Com a societat, el nostre deure és fomentar les competències lingüístiques i l’hàbit lector de l’alumnat amb tots els recursos que ens ho facilitin sense renunciar al llibre en paper. En aquest sentit, nosaltres sempre defensem una mirada àmplia: les tecnologies i les pantalles, o les posem de la nostra banda, o caurem derrotats contra un avenç imparable. Creiem que és clau facilitar l’accés a plataformes de lectura en línia, així com acceptar i adaptar nous formats. Les plataformes no minven l’esperit lector dels nois i noies, al contrari, en permeten una difusió més horitzontal, un accés a nous públics, i ajuden molt amb les dades que es poden obtenir.

    Les tecnologies i les pantalles, o les posem de la nostra banda, o caurem derrotats contra un avenç imparable

    Quins avantatges té per als autors i autores professionals? Arriben a un públic nou?

    Cristina Puig: Ells sempre destaquen el fet de trobar-se en contacte amb els lectors, i que el fòrum interactiu els ajuda a entendre millor el seu públic. Als alumnes, parlar amb un autor els fa una especial il·lusió i crea simpatia d’uns cap als altres, fa que la lectura i l’escriptura siguin vivencials per ambdós. El procés de cocreació suposa tot un repte per a autors de renom amb una gran trajectòria com Francesc Miralles, Maite Carranza o Jordi Sierra i Fabra, que a més, gaudeixen d’un aparador com Fiction Express, on són llegits per més de mig milió de nens. Les plataformes no minven l’esperit lector dels nois i noies

    Cada dos mesos oferiu 9 llibres (tres en català, tres en castellà i tres en anglès) i, a partir d’aquí, l’alumnat interactua amb l’escriptor/a. Hi ha temes recurrents que acostumen a sortir, pel que fa a l’interès de l’alumnat?

    C.P.: Els llibres que millor puntuació s’enduen dels lectors són aquells que remouen a les noves generacions: el bullying, els trastorns alimentaris, el racisme, la rumorologia a les escoles, la pròpia identitat, la pobresa… Pel que fa a gèneres, i sembla estrany, tenen molt d’èxit les novel·les històriques (incloses les dels nens de Primària). Els autors sempre treballen alineats amb la missió de Fiction Express: promoure els valors, la reflexió i l’esperit crític en les noves generacions treballant altres elements com la ciutadania, la multiculturalitat i l’obertura cap a un món global seguint l’agenda 2030.

    Com escolliu els llibres?

    C.P.: Tots els llibres que apareixen publicats a Fiction Express són d’obra original i són escrits per autors professionals i de renom en la seva llengua pròpia, sigui en català, castellà o anglès. Sempre de la mà de les nostres editores i seguint un pla lector, s’escull la temàtica i títol del llibre, que sovint tracta temes i valors importants. A partir d’aquí, presenten un primer capítol i arrenca el procés de cocreació amb els alumnes, amb un nou capítol publicat cada divendres, durant cinc setmanes.

    El mètode consisteix a connectar lectors i autors a través d’un fòrum interactiu i un sistema de votacions per continuar l’argument de l’obra. Com es quantifica si té èxit o no el programa?

    C.P.: De la lectura i cocreació se’n deriven diverses propostes pedagògiques per als docents: un qüestionari, projectes lligats als llibres que treballen competències transversals i totes les dimensions de la llengua (escriptura, oralitat, etc.) i exercicis de vocabulari i comprensió lectora de cada capítol. Tot això, alineat amb la nova LOMLOE i amb la quantitat d’informes que s’han d’entregar i que nosaltres oferim als docents ja incloent la informació rellevant. Volem facilitar la feina al professor.

    Volem arribar a més governs, més escoles, més biblioteques

    Sobre aquestes activitats oferim dades detallades de cada alumne, pel que fa al comportament, temps de lectura o rendiment. Més enllà del reconeixement diari que ens podem endur de professors, o comentaris d’agraïment d’alumnes al fòrum, els números del nostre creixement parlen per si sols. Quan ensenyem l’eina a les escoles agrada.

    El vostre programa està present a unes 300 escoles a Catalunya i unes 8.000 al món, que es tradueix en 530.000 alumnes en 60 països. A quants centres i persones voleu arribar? 

    S.H.: El nostre objectiu és canviar la vida de 10 milions de nens de 100.000 escoles en els pròxims anys. I creiem que anem pel bon camí. Aquest 2023 és i serà un any important per a Fiction Express. Tenim una eina en millora i revisió constant per seguir oferint el millor servei en un moment en què el mercat avança molt ràpid. Volem arribar a més governs, més escoles, més biblioteques… 

    Heu previst obrir el mètode a més llengües?

    C.P.: Per ara oferim la plataforma en català, castellà i espanyol llatinoamericà, anglès britànic, anglès americà i anglès com a segona llengua. Encara tenim molt a dir en aquestes llengües, tant per la quantitat de cursos que abastim i als que volem arribar, com per la profunditat d’anàlisi que som capaços d’oferir.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Foment de la lectura Lectoescriptura lectura Llibres Plataforma Educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Assetjament escolar: Què passarà si no canviem res?
    Next Article
    Opinió
    Memòria contra feixismes
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Anàlisi
    Desubicat, empastillat i sol a la gran ciutat

    juny 3, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    1 comentari

    1. Joan on abril 30, 2023 9:07 pm

      El dia en què les noves tecnologies pugem dir són enterament públiques,voldrà dir que estaran al servei de l’educació i el treball i amb això que els facilitaràn i faran bé a la cultura i el lleure com a eina creativa i constructiva i enllaçaran les nostres vides per fer-les més saludables.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}