Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Estudiar val la pena

    Neus Giménez Turmaig 5, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Val la pena estudiar, perquè estudiar és més que adquirir coneixements acadèmics.
    Amb el pas dels anys ho tinc cada cop més clar. Estudiar no és només un procés d’aprenentatge acadèmic. És també un aprenentatge de vivències amb què completar el currículum al final del procés acadèmic. Sentir a Carles Capdevila (periodista) per dues vegades en poc temps em va reafirmar en aquesta posició.

    “Un jove sense estudis no serà mai ningú”. “Sense títols no té oportunitats de treball”. “Estudieu ara que podeu”. “Ja que no hi ha feina, aprofiteu per formar-vos”.

    Aquest és el discurs que sovint s’escolta als mitjans, a les aules, als instituts, i sobretot, a les cuines i menjadors de les cases.

    Amb aquesta inèrcia social, tenim més joves que mai estudiant a les nostres universitats, places dels cicles formatius dels diferents graus plenes i amb llistes d’espera, i joves emprenedors en ple procés d’aprenentatge i formació per tirar endavant idees de negoci que els permeti entrar al món laboral amb una alternativa diferent a la tradicional “treball per tercers”.

    Però estan preparats aquests joves pel repte que representa estudiar un grau universitari o un cicle formatiu? I el que més em fa pensar: estudiar els servirà per afrontar el repte que és viure la vida en mig una societat diversa i plena de contradiccions? Els ensenyem la realitat del que és viure (en el sentit ampli de la paraula), o els portem a un món de somni on es pensen que tot és possible? Segurament en termes generals és que no (reconec que sóc molt crítica i sovint tendeixo a generalitzar sense tenir massa en compte que hi ha moltes excepcions).

    Val la pena l’esforç (a tots nivells) que representa que els joves estudiïn? Aquí si que tinc un Si contundent malgrat que, a vegades, la realitat del dia a dia imposa certes contradiccions. I poso dos exemples per il·lustrar.

    Un dia, al tren, escoltava la conversa de dues noies que estudiaven dret. No devien pas tenir més de 23 anys. El seu objectiu en acabar els estudis de grau era seguir estudiant i convertint-se el més aviat possible en jutges. No parlaven pas de passar per cap bufet d’advocats a fer aprenentatge, ni de córrer els carrers per aprendre a viure més enllà de la vida d’estudiant. Fins i tot crec que vaig sentir com de pesat se’ls feia pensar en les pràctiques (jo crec que aquí vaig fer un tancament d’orelles per no sentir massa la realitat d’aquelles joves). En definitiva, el seu objectiu a la vida era estudiar, aprovar oposicions i anar pujant de nivell laboral, quan ni tan sols hi han posat el peu.

    En contrast, no fa massa dies he viscut l’experiència d’un jove de 25 anys que fa poc més d’un any es va convertir en emprenedor quan va decidir tirar endavant el negoci familiar que el pare deixava. En un acte de confiança en ell mateix i en les oportunitats que el seu entorn semblava oferir-li, va prendre la decisió de fer-se ramader. Li ha costat hores d’estudi per millorar la seva formació, hores d’insomni per omplir la multitud de papers i permisos per arrancar, i altres tantes hores laborals per mantenir la granja en les condicions adequades i treure’n el rendiment d’un sou mínim al mes que el permetés viure. Un any després, se’n sentia orgullós del que havia aconseguit i pensava que havia estabilitzat el negoci conscient que no podia abaixar la guàrdia. Un any després, el seu principal client decideix que li rebaixa la compra a menys de la meitat. Econòmicament parlant li representa la ruïna. Després del primer sotrac emocional, s’ha sobreposat i ha iniciat la cerca de recursos per sobreviure a la seva situació personal, i a més pensa en el conjunt del sector, que considera injustament tractat per les polítiques actuals.

    Hi ha grans diferències entre un i altre cas, però en tots dos, la formació és un punt en comú per als seus objectius. Per tant, estudiar, val la pena.

    Val la pena perquè dóna més oportunitats de feina (encara que sigui per fer de cambrer com diu Carles Capdevila). Però a més: dóna eines per prendre decisions valentes; és un exercici molt sa per a la ment i la salut en general; formar part d’un col·lectiu d’estudiants permet tenir vida social, descobrir i conviure amb la diversitat humana que ens envolta; ens ensenya a ser tolerants, organitzats…

    Val la pena perquè permet tenir oportunitats de viure experiències que ens connectin a les realitats del món, i ens dóna bagatge amb què omplir un currículum més enllà del perfil acadèmic. Perquè al final, la realitat s’imposa: tenir un excel·lent expedient acadèmic sense experiència de vida no et dóna més oportunitats davant un bon expedient acompanyat de vivències variades com la vida mateixa, encara que ara pugui semblar el contrari.

    Tinc 49 anys i en fa 10 que vaig entrar de nou al món estudiantil després de més de 25 de no atrapar ni un llibre de text. No és el recomanable, però ho repetiria, i ho aconsello a tots els de la meva quinta quan els veig indecisos.

    Estudia! Segur qui hi surts guanyant!

    Montserrat Sànchez i Carrillo
    Estudiant del Grau de Comunicació a la UOC

    Celrà, 27 d’abril de 2016

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El fum del tabac i la contaminació afecten greument la salut respiratòria dels infants
    Next Article
    Actualitat
    Quan un país en desenvolupament subcontracta les seves escoles a una ‘startup’
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    març 5, 2025

    ‘Mestres de la nostra vida’, la nova revista de El Diari de l’Educació

    febrer 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}