Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Aprenents de fàbriques digitals

    Ana Basantafebrer 5, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una estudiant en pràctiques del MIR ajudant a dissenyar un objecte al FabLab del CESIRE | David Campos/FLC
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Iker és alumne de l’Institut Bernat el Ferrer de Molins de Rei (Barcelona) i està fent un suport per al mòbil amb forma de planta piranya. Per a això, ha escollit una imatge de Google, l’ha adaptada una mica canviant la forma de les fulles, ha calculat la mida i el pes apropiats i ha fet la creació en 3D. Ara només queda imprimir-ho.

    L’Iker està en un taller de fabricació digital impulsat pel programa FAIG del Departament d’Educació i per Educaixa en què un total d’onze estudiants del Massachusetts Insitut of Technology (MIT) fan de professors en centres de secundària de Barcelona i l’àrea metropolitana. L’objectiu de la iniciativa és fomentar la metodologia maker, la innovació educativa i la passió per les matèries STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

    L’Angelica Castro Salazar és una de les estudiants del MIT i és l’encarregada d’acompanyar el grup de joves que està fent els suports per a mòbils. Ha ajudat l’Iker a modificar el dibuix original perquè el mòbil s’aguantés entre les fulles de la planta piranya sense trontollar. Ell ja tenia alguns conceptes clars perquè gràcies a l’assignatura de Projectes: “M’agrada la informàtica i el 3E i crec que això em pot ajudar a la vida quotidiana. També m’agrada pel gust de fer-ho”, explica l’Iker.

    Angelica Castro Salazar, estudiant del MIR
    Angelica Castro Salazar, estudiant del MIR | David Campos/FLC

    El seu company Conrad, del mateix institut, ha fet motlles per galetes, i el procés ha estat el mateix: buscar el disseny, obtenir les dimensions i el pes adequats i canviar la idea original per adaptar-la a la seva creació. “A mi m’agrada la tecnologia, i crec que aquests motlles poden servir per fer galetes o també com a decoració”, assenyala.

    Per tallar les formes tenen un plòter de tall, que és com una màquina amb cúter que talla amb molta precisió el disseny que ve de l’ordinador. Per fer-la servir, compten amb l’’Ursus, que és professor de Tecnologia i treballa al CESIRE (Centre de recursos pedagògics específics de suport a la innovació i la recerca educativa), l’espai on s’estan fent els tallers.

    “Es pot utilitzar per coses útils”

    Són molt diversos els objectes que estan fent. A la taula del costat del taller de suport per a mòbils o motlles per a galetes, el Sebastian, que estudia a l’Institut 9 de Santa Coloma de Gramenet, ha fet un llum per a l’habitació. “Primer he escollit la imatge, l’he guardat en PNG, he tret el fons, he fet servir l’aplicació Silhouette Studio i, com que l’ordinador està connectat a la màquina, l’he imprès”, il·lustra, amb el llum de paper a la mà.

    En Sebastian ha manipulat la plantilla i ha decidit que les tres parets tinguin un dibuix d’un personatge de la sèrie Jujutsu Kaisen per on surt la llum i que hi hagi tres bases de paper amb forma de triangle perquè no caigui. “Poden ajuntar-se les tres, o bé es poden separar”, indica, mentre mostra de quines dues maneres pot col·locar l’aparell.

    Taller de fabricació digital al FabLab del CESIRE | David Campos/FLC

    A la seva taula hi ha l’Unai, del Bernat el Ferrer, a qui la tecnologia li sembla “molt divertida” i ha fet un llum amb un dibuix del bou de la marca de begudes Red Bull. Per part seva, l’Eloi, de l’Institut Miquel Martí i Pol de Cornellà ha fet la silueta d’un gat i li regalarà el llum a la seva cosina de 10 anys perquè li agraden molt els gats. “Per a mi, el que fem, té una aplicació real i, a un nivell superior es pot utilitzar per coses útils”, diu l’Eloi.

    L’Irma Ceco, del MIR, ha ajudat aquest grup a fer els fanalets i destaca l’objectiu de les pràctiques a Barcelona: “Volem contagiar la passió per la creació i per les enginyeries, i intentem transmetre la idea que tot el que imaginen, ho poden fer. Donem les eines perquè aprenguin”.

    Poques noies

    A la classe del costat estan fent imants per a la nevera. Dissenyen, tallen i graven sobre diferents materials, com ara cartró compactat. La Irene i l’Anna són amigues i alumnes dels Jesuïtes Bellvitge. Treballen juntes per fer dos imants, un per cadascuna, de l’abraçada dels futbolistes Pedri i Gavi, que també són molt amics i molt culers, com elles.

    La Irene i l’Anna són de les poques noies que es veuen en aquest FabLab, i confessen que a la classe de Robòtica del col·legi passa el mateix. “Ens agrada treballar en equip perquè soles és avorrit. Aquí aprenem coses noves i, a més, ens emportem un record. No sé per què no hi ha més noies”, afirma la Irene. “M’agrada fer coses i aprendre fent”, remarca la seva companya.

    Taller de fabricació digital al FabLab del CESIRE | David Campos/FLC

    En aquesta trobada del FabLab del CESIRE han coincidit docents i alumnes de diferents escoles. Hi ha uns 25 alumnes de tercer i quart d’ESO i de Batxillerat, però el programa és més extens i, en total, en aquesta jornada hi ha uns 75 estudiants repartits en tres seus on han tingut lloc els tallers.

    La directora del CESIRE, Elisabet Aznar, subratlla que el programa FAIG té com a propòsit “impulsar l’aprenentatge amb sentit a les aules”, tot posant l’alumnat al centre, per tal que “infants i joves creïn solucions innovadores que tinguin impacte en la seva comunitat i el seu entorn”.

    El programa FAIG, liderat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum del Departament de la Generalitat, té previst formar 3.600 docents de 150 centres públics de Catalunya en l’aprenentatge dels projectes ‘maker’, així com formar 120 docents que faran de formadors durant i després de la finalització del programa, que té una durada de quatre anys.

    Per part seva, Educaixa ha estat l’encarregada de finançar l’estada dels estudiants del MIT. La majoria dels centres que han participat en els tallers amb estudiants del MIT són públics i tenen alumnat en situació de vulnerabilitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Cesire educaixa Entorns digitals Fab labs Informàtica innovació Robòtica transformació digital
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten
    Next Article
    Actualitat
    Es consolida la vulnerabilitat socioeconòmica severa en la infància i l’adolescència
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}