Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “Aquí hi ha alguna nena gitana?”, el Secretariat Gitano denuncia desenes de casos de discriminació en l’educació

    El vintè informe de la FSG revela desenes de casos d'antigitanisme en l'educació: des de comentaris feridors i irrespectuosos de docents i estudiants a situacions de discriminació institucional.
    Pablo Gutiérrez de Álamodesembre 18, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    CEIP Nuñez de Arenas (Madrid) | PGA
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    «No sé què fas aquí si els gitanos no estudien», «gitano de merda», «no suporto els gitanos, tots són iguals, són uns ravalers», «en un futur seràs ferrovellera», «em caus malament, però haig d’aguantar-te». Són alguns dels casos de discriminació o assetjament que han viscut en l’últim any nenes i nens gitanos en centres educatius. Es tracta de comentaris que han rebut per part de companyes de classe i també de docents o personal de suport.

    La Fundació Secretariat Gitano va publicar fa uns dies el seu vintè informe sobre la discriminació de les persones gitanes. En les seves gairebé 300 pàgines d’extensió, dedica una part als testimoniatges i casos relacionats amb l’educació.

    Malgrat alguns avanços legislatius en aquestes últimes dues dècades d’informes de la FSG, l’antigitanisme, la discriminació directament relacionada amb la pertinença a aquest poble, segueix arrelat a Espanya en molt diverses activitats. Segles de persecucions, òbviament, no se solucionen en uns pocs anys.

    Formació

    Nenes, nens i adolescents, així com les seves famílies, han de sentir comentaris insultants relacionats amb la seva pertinença al poble romaní. És especialment greu si es té en compte que en no poques ocasions els profereix el professorat.

    «Els gitanos, aquesta gent rara», «és que els gitanos voleu agafar les coses molt fàcils»” són alguns dels comentaris que diverses nenes i nens gitanos han hagut de sentir de professors o avaluadors en l’últim any.

    Entre les situacions més violentes que descriu l’informe de FSG es troba la d’una professora que, després que un nen gitano tirés una tapa al terra, li va llevar la samarreta i la va llançar per la finestra per a després agredir-lo, segons es descriu en l’informe. El cas va acabar amb l’acomiadament de la docent, que estava fent una suplència.

    Però no són les úniques. L’Ajuntament d’Alacant va retirar un cartell dels centres educatius de la ciutat en el qual es deia: “Demanar la mà o casar-se NO justifica les faltes d’assistència a classe” en referència a les nenes i joves gitanes.

    Per a fer front a situacions d’aquest estil, FSG advoca per la incorporació de formació específica per al professorat en antigitanisme tant a l’inici com al llarg de la carrera.

    En aquesta formació haurien d’incorporar-se qüestions com el reconeixement de l’antigitanisme com una forma específica de racisme, la identificació d’actituds i comportaments discriminatoris en espais educatius, així com l’ús d’eines pedagògiques per a fomentar la inclusió i atendre la diversitat a l’aula.

    Conscienciació

    En l’altre costat està l’alumnat, les i els companys de les i els gitanos. A més de la formació per al professorat, és important conscienciar la resta mitjançant programes de sensibilització centrats en la lluita contra els estereotips contra el poble gitano així com la promoció dels valors com la igualtat, la convivència i el respecte mutu.

    Com ja s’estipula en la legislació, la FSG defensa la necessitat d’incloure continguts sobre la cultura gitana en el currículum educatiu per trencar amb els estereotips i promoure el reconeixement de les contribucions que el poble gitano ha fet a la història i a la cultura. I això, al mateix temps que es fomenta el sentiment de pertinença i el respecte cap a la comunitat gitana.

    Com recorden des de la Fundació, ja existeixen materials didàctics elaborats en col·laboració amb el Ministeri d’Educació, FP i Esport tant per a primària com per a secundària.

    Segregació

    Un dels problemes més habituals relacionats amb la discriminació de les nenes i nens gitanos és que acostumen a acabar en centres considerats gueto, en els quals es concentra un alt percentatge d’estudiants gitanos, en molts casos, molt per sobre del que existeix en els barris en els quals es troben.

    Per això, la FSG advoca per la revisió de les polítiques d’admissió d’alumnes perquè es promogui la diversitat en els centres.

    També defensen la redacció d’un Pla Nacional d’Inclusió Educativa i Contra la Segregació Escolar amb objectius com garantir la distribució equilibrada de l’alumnat gitano en els centres o l’erradicació de la concentració d’alumnat gitano en centres amb pocs recursos.

    També defensen el seguiment i sanció de pràctiques discriminatòries en l’assignació de places escolars.

    Queda, doncs, molt de camí per recórrer en la lluita contra la discriminació i l’antigitanisme, també en el sistema educatiu. Malgrat certs avanços legislatius, la segregació en l’educació roman pràcticament inalterada, amb centres gueto per als quals no es posa solució i sense que s’hagin desenvolupat eines suficients o necessàries, com podria ser un pla nacional.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    discriminació gitanos
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    EDITORIAL
    Editorial: el periodisme és més necessari que mai
    Next Article
    Opinió
    Canvis en el batxillerat quan encara no fa dos anys del nou currículum
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}