Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Batxillerats de Música i Arts Escèniques, claus per enfortir els entramats culturals locals: el cas de Mataró

    Ibán Martínez Cárcelesjuny 5, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Primera sessió de l’alumnat en Can Gassol | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el curs 2020-2021, el Batxillerat de Música i Arts Escèniques de Mataró va començar el seu recorregut en l’Institut Laia l’Arquera, iniciava el seu projecte en un any marcat per les restriccions de la COVID-19. En un primer moment es van assentar les bases del projecte amb tres eixos, en primer lloc, reunia amb un equip humà format en els principals centres artístics del país com l’ESMUC i l’Institut del Teatre. En segon lloc, establint aliances amb les principals entitats artístiques de la ciutat, resultaven claus els projectes desenvolupats amb l’EMMM i l’Aula de Teatre de Mataró. I com tercer punt, adequava el material i els espais del centre, així doncs, podem destacar la configuració de les aules de música, d’arts escèniques, l’aula polivalent i l’espai 15 del Centre Cívic de Pla d’en Boet.

    De totes les col·laboracions dutes a terme podem destacar la que hem iniciat aquest curs entre l’institut i Cultura Mataró. Els alumnes compartiran espai formatiu amb els artistes associats a Can Gassol per tal d’introduir-los en els processos de creació de la mà d’artistes de referència. Així doncs, aquest any els alumnes de primer de Batxillerat han començat a treballar amb Alba Sarraute & Les Ofèlies. Així doncs, cada curs els alumnes s’aproparan a l’univers creatiu de l’artista associat a Can Gassol, una fórmula que ha cridat l’atenció al Consell Nacional de la Cultura de les Arts (CoNCA) per tal de replicar en altres ciutats.

    Primera sessió de l’alumnat en Can Gassol | Cedida

    A més de la col·laboració, al llarg d’aquests cursos, s’han ofert tallers amb professionals de referència com Stefano D’Argenio, Kiko López, Valentina Calandriello, Federica Porello, Kiko López, Ferran Badal o Celeste Alías entre altres. Aquesta diversitat de propostes formatives amplia els fonaments dels aprenentatges desenvolupats en un itinerari sòlid, en el qual els alumnes, a més de cursar les matèries comunes de qualsevol Batxillerat, trien les matèries més properes als seus interessos entre les següents opcions:Pel que fa a aquest recorregut formatiu que presenten, s’ha de destacar un calendari d’actuacions que serveix per portar els diferents aprenentatges a l’escenari. L’alumnat no només dona un retorn immediat a la ciutat de Mataró, enfortint el seu entramat cultural, sinó que també ofereix la possibilitat que els futurs artistes de la comarca donen els seus primers passos. Així doncs, el Batxillerat de Música i Arts Escèniques de l’Institut Laia l’Arquera ha establert el següent calendari:

    El Batxillerat de Música i Arts Escèniques de l’Institut Laia l’Arquera com a espai de creació i recerca

    A més del recorregut explicat, l’equip docent de l’Institut Laia l’Arquera ha mostrat una inquietud per obrir espais a la comprensió interdisciplinària dels llenguatges artístics. Durant el curs 2021-2022 es va desenvolupar el projecte Relats artístics amb el suport del grup de recerca GRUMED de la UAB. En aquest projecte els alumnes, a partir d’una història determinada, en aquella ocasió l’assassinat de Hildegart Rodríguez a les mans de la seva mare, Aurora Rodríguez, va servir perquè els alumnes s’apropien d’un fet del passat des de la creació artística.

    En el curs 2022-2023, gràcies a la col·laboració del supermercat cooperatiu La Feixa, els alumnes de batxillerat van treballar la creació musical i audiovisual al desenvolupar unes sessions musicals inspirades en el format Tiny Desk. Aquí es pot explorar el resultat d’aquesta experiència. Durant aquest mateix curs, també van desenvolupar el projecte Mataró 361º, en el qual els alumnes van captar les dinàmiques de la ciutat de Mataró en un escenari. Tot allò en una creació escènica que va reflexionar sobre la vida urbana i els conflictes que en sorgeixen, tal com podem observar aquí. Un espai destinat al pensament crític que va ser completat amb el diàleg que van establir els alumnes del Batxillerat de Música i Arts Escèniques amb l’antropòleg Manuel Delgado.

    En aquest curs 2023-2024, els alumnes van prendre el protagonisme amb un procés de creació musical que pretenia portar a l’imaginari dels més joves la figura història de Pepa Maca. Una col·laboració amb CoopMaresme i el grup musical Ebri Knight que va concloure en un petit concert aquest passat 1 de desembre.

    És així que podem dir que el projecte del Batxillerat de Música i Arts Escèniques s’ha anat consolidant com un espai públic únic i de referència en la formació artística a la comarca del Maresme, treballant per una mirada crítica cap al món que ens envolta. Aquesta experiència ens demostra que l’aposta de les institucions per obrir espais de formació artístiques genera unes dinàmiques que enforteixen les trames culturals locals.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    batxillerat Música
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEducació i racisme
    Next Article
    Entrevista
    Javier Pacheco: “Queda integrar el 0-3, la gestió pública de les vetlladores i el lleure educatiu”
    Ibán Martínez Cárceles

    Doctor en Història de l'Art i Musicologia i professor de secundària

    Related Posts

    Opinió
    Quan les cançons de casa no sonen a l’aula. Per una educació antiracista

    maig 2, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025

    Opinió
    Si no planifiques no saps on vas (ni tampoc d’on vens)

    abril 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}