Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educació Infantil amb responsabilitat: ser i estar

    Redacciósetembre 19, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’educació en valors és un dels aspectes que més importància adquireix en l’Educació Infantil. El valor de la responsabilitat s’inculca des de l’edat més primerenca, s’ensenya als nens i nenes a reconèixer les conseqüències dels seus actes, fent que se’n facin càrrec sempre que per la seva edat sigui possible. Però fem-nos una pregunta: ¿Els i les docents (educadors/es i mestres) que acompanyem els nens i nenes actuem amb responsabilitat?

    Responsabilitat significa comprometre’s, actuar de manera correcta, respondre per algú o per alguna cosa. Podem veure la responsabilitat com la consciència sobre les conseqüències que té tot el que fem o no fem, sobre la nostra persona o sobre d’altres. La responsabilitat en Educació Infantil adquireix un significat íntegre i ple per als docents per dos aspectes molt importants, alhora que necessaris envers la infància. D’una banda, som responsables de cada criatura que eduquem i de respondre per elles en multitud de circumstàncies. De l’altra, som responsables de la nostra persona, dels nostres actes i actituds i de la nostra manera de ser i d’estar amb aquesta criatura.

    La criatura es troba en període de creació (Montessori, M. 1936), és a dir, en procés de construcció de si mateixa, i les bases de la seva personalitat es construeixen a partir de les experiències que viu en l’ambient (social, educatiu i cultural). Es desenvolupa com a subjecte a partir d’altres, amb altres i en oposició a altres (Chokler, M. 1998). Entenent això, podem afirmar que el o la docent afavoreix i influeix en aquesta construcció i ho fa per dos camins. Per una banda, la criatura té gran admiració per la persona que l’acompanya i serà el seu model de referència i d’imitació. De l’altra, la confiança i la seguretat que es diposita en la criatura i en les seves capacitats serveixen d’empenta per al seu aprenentatge.

    Per tant, les actituds de l’educador, directes o indirectes, igual que els seus sentiments i la seva integritat són determinants i significatius de cara a un desenvolupament saludable de la personalitat del nen o nena.

    Si els infants creixen en un ambient amb docents que els acompanyen de manera amable i responsable, on es tingui comprensió plena per les fases del seu desenvolupament i les seves veritables necessitats –necessitat de moure’s en llibertat, necessitat de jugar, necessitat d’afecte i d’establir un vincle afectiu de qualitat, necessitat d’un ambient segur que potenciï el desenvolupament de les seves capacitats i necessitat de respecte i acceptació de la seva individualitat–, podrem, llavors, donar suport a l’infant, conrear el seu benestar, afavorir la seva autonomia, motivar el seu aprenentatge actiu i enfortir la seva autoconfiança.

    L’educació infantil necessita docents que encoratgin els nens i nenes a apoderar-se, a ser lliures, a ser protagonistes i actors del seu propi aprenentatge. Docents que siguin coherents i eduquin amb l’exemple, que es transformin internament, que no projectin les seves frustracions o desitjos personals, que s’alliberin de prejudicis i velles concepcions per reconèixer i confiar en el nen i la nena capaç i competent. Aquest és el veritable camí per educar infants virtuosos i honrats.

    La nostra costum és visualitzar un nen o una nena que encara no ha arribat, oblidant que l’infant que tenim al davant, que pot ser de sis mesos o de quatre anys, no és un projecte de futur que l’adult o el sistema socioeducatiu construiran (o destruiran), sinó que és un ésser present, que viu i que sent aquí i ara. Un ésser complet, amb necessitats i interessos, que és capaç de construir-se a si mateix en interacció amb l’entorn i amb les persones que l’envolten.

    Assumim la responsabilitat de convertir l’Educació Infantil 0-6 en un procés més humà, en el qual prevalgui l’interès i el respecte per la petita persona i el seu ritme de desenvolupament per sobre de la instrucció i l’ensinistrament que marca massa sovint aquest primer tram del sistema educatiu. Una educació infantil que permeti connectar amb cada criatura, on imperi la calma i la tranquil·litat per aprendre i desaprendre i que permeti créixer amb originalitat. La infància té dret a ser i a estar, a germinar i a florir.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació emocional educació en valors educació infanti opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Xarxes socials i ‘bullying’: quan l’assetjament surt de les aules
    Next Article
    Actualitat
    Conversar sobre el món
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}