Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Pòdcast
    Enric Aragonès: “Necessitem l’ecosistema educatiu connectat”

    Parlem amb Enric Aragonès Jové, director de l’Aliança Educació 360, que treballa perquè tothom pugui accedir a les activitats extraescolars i que està impulsada per la Diputació de Barcelona, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Fundació Bofill.
    Ana Basantanovembre 15, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Enric Aragonès Jové és titulat superior en Música per l’ESMUC, amb especialitat en pedagogia, i màster en gestió pública. La seva trajectòria professional està enfocada en la igualtat d’oportunitats per accedir a l’educació artística, entesa aquesta com un dret cultural. És professor del Departament d’Educació i Mediació Artística de l’ESMUC i anteriorment ha estat professor i coordinador pedagògic de diferents tallers i iniciatives culturals, a més de consultor extern de l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona, entre altres institucions.

    Compartim alguns extractes del pòdcast:

    A.B. Si l’educació és dins i fora de l’aula, per què hi ha tanta desigualtat entre l’alumnat per accedir a les activitats extraescolars que voldrien fer? Quines són les principals barreres?

    E.A. Sembla que hi ha consens en què l’educació es dona més enllà de l’espai i el temps escolar, però tot el que es dona fora de l’escola és un àmbit molt desregulat, atomitzat i desarticulat. Queda com a l’ombra del focus de les polítiques educatives. Hi ha barreres econòmiques, però també socials, culturals, logístiques, territorials, perquè l’oferta tampoc no està distribuïda equitativament.

    Costa fer entendre que el lleure educatiu també és aprenentatge per a la infància i per a l’adolescència?

    Les enquestes que hem fet ens mostren que hi ha una valoració alta per part de les famílies. Sobretot, el que valoren les famílies és com obren noves relacions, com els infants i els adolescents entren en contacte amb nous companys i companyes, amb nous referents adults, amb altres entorns, equipaments i serveis. Per tant, té un impacte no només sobre l’infant o l’adolescent en concret, sinó sobre la comunitat. Té un impacte en una comunitat més cohesionada.

    Quina és la situació a l’estiu, quan no hi ha classes ordinàries?

    Durant les vacances escolars, hi ha infants que no tenen cap activitat de lleure educatiu, que per a molts és un espai d’enriquiment, de gaudi, de socialització, d’exploració de nous entorns i noves habilitats, nous interessos, però hi ha molts infants que se’n veuen privats.

    Perquè hi hagi unes activitats extraescolars de qualitat no només és necessari que hi hagi l’activitat, sinó canvis socials, culturals, econòmics, polítics…

    El preu és la barrera principal. Quan es demana a les famílies amb menys recursos que no porten els seus fills i filles extraescolars, per què?, l’enorme majoria, el 77%, ens diu que és pel preu i, fins i tot, els que hi participen han de triar en funció del preu, la ubicació i l’horari d’aquestes activitats.

    No és l’única barrera. La informació circula per canals informals, l’oferta no és equilibrada en tot el territori i en tota la diversitat. Necessitem estratègies combinades que ens porten al final a una conclusió, que és que necessitem l’ecosistema educatiu connectat.

    Des de l’Aliança Educació 360 incidiu en el paper del món local. Podríem parlar d’experiències que hagin funcionat per tenir-les en compte?

    L’Ajuntament de Barcelona fa uns anys va impulsar una estratègia molt completa i que inclou diverses accions per assegurar que tots els infants tenen dues tardes educatives, per tant, amb activitats extraescolars a la setmana, i això va incloure un sistema de beques. A més, es va adonar que l’oferta no estava ben distribuïda arreu del territori i, amb el Pla de Barris, va implicar entitats, associacions, famílies i centres educatius.

    L’Ajuntament de Martorell, per exemple, ha desplegat unes activitats extraescolars esportives, culturals i artístiques per arribar a tots els infants, gratuïtes, amb un component clau, que és que si fas aquestes activitats gratuïtes has d’assegurar la qualitat. El component de qualitat és indissociable de l’equitat educativa. 

    Què demaneu al nou Govern de la Generalitat?

    Es donen totes les condicions perquè aquesta legislatura sigui la que garanteixi l’accés universal a les activitats extraescolars i d’estiu. Com ho hem de fer? Amb els municipis. El que ha de fer la Generalitat és donar un marc reglamentari clar i un finançament estable.

    Consulta aquí els nostres podcasts

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació 360 equitat Equitat educativa Equitat social extraescolars Lleure educatiu pòdcast
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Nous prostgraus per aprofundir en les competències docents de matemàtiques, llengua i comprensió lectora
    Next Article Compartint coneixement: la meva trajectòria com a formador​
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}