Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Escola Nova 21 reclama al Parlament que la política afavoreixi els canvis pedagògics

    Pau Rodríguezabril 4, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Agnès Barba i Eduard Vallory, al costat del president de la comissió
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al Parlament de Catalunya s’ha discutit aquest dimarts sobre pedagogia. Acostumats els diputats de la comissió d’Ensenyament a manejar partides pressupostàries i decrets de política educativa, la compareixença del programa d’innovació Escola Nova 21 els ha convidat a trepitjar un terreny més desconegut pel parlamentarisme. La relació entre memòria i aprenentatge, l’avaluació o la formació del professorat han estat alguns dels temes que han centrat un debat amb el qual que el director del programa, Eduard Vallory, ha aprofitat per fer una crida a la classe política: que treballi perquè tots els centres educatius catalans puguin assumir els canvis necessaris per educar els seus alumnes en competències per a la vida.

    En aquest sentit, Vallory ha expressat que l’objectiu d’Escola Nova 21 és “contribuir a la presa de consciència de la necessitat de transformació educativa tot concretant-la”, així com “catalitzar els coneixements existents per a fer-ho possible”. Un dels principals esculls per al canvi, segons s’ha desprès de la seva intervenció, és superar la distància que separa els propòsits educatius dels governs de la realitat del que es fa a les aules. “La formació integral de la persona”, que es proclama en totes les lleis educatives, catalanes i espanyoles, “comporta la personalització de l’aprenentatge, les metodologies globalitzades, l’avaluació per competències…”, ha enumerat Vallory. I això, ha denunciat, xoca amb l’estructura actual de l’organització escolar.

    Agnès Barba, directora de l’escola Encants de Barcelona –impulsora d’Escola Nova 21–, ha estat l’encarregada de sintetitzar les propostes del programa per fer possible aquest canvi. Que el currículum i les avaluacions siguin competencials, que la selecció i mobilitat dels docents vagi d’acord amb el projecte educatiu dels centres i que el professorat pugui formar-se i col·laborar a partir de les seves pràctiques han estat alguns dels encàrrecs que ha traslladat aquesta mestra als grups polítics.

    Les escoles que han aconseguit incorporar aquestes pràctiques, ha afirmat Vallory, ho han fet recolzant-se sovint en la sobrecàrrega dels professionals per suplir la manca de condicions. “Però això sol no és sostenible”, ha lamentat. I ha tornat a subratllar la seva petició a les formacions presents, de colors polítics diferents, a les quals ha emplaçat a facilitar un horitzó educatiu comú que contempli el treball per competències a les aules i les pràctiques docents fonamentades en la recerca.

    La compareixença al Parlament d’Escola Nova 21 coincideix gairebé amb el primer aniversari de la seva presentació. Des de llavors, aquesta iniciativa per estendre un marc educatiu per al segle XXI ha suscitat l’interès de 489 centres educatius catalans (el 15,7% del total), ha començat a treballar en xarxes locals de col·laboració entre centres i ha participat en l’aliança a Barcelona –amb el Consorci d’Educació i entitats com Rosa Sensat o l’ICE de la UAB– per fer arribar la innovació a tots els centres. En aquest trajecte ha aixecat aplaudiments de molts docents, també uns quants interrogants, i així ho han recollit els grups polítics en el seu torn de preguntes.

    Hi ha hagut un ampli consens dels grups a l’hora de compartir els propòsits de canvi que planteja Escola Nova 21, però un dels principals dubtes que han manifestat és com es poden transformar les escoles sense carregar encara més les espatlles dels docents. “¿Com podem fer-ho en un moment en què el professorat compta amb les pitjors condicions econòmiques dels darrers temps? ¿Quan s’ha retallat de forma brutal la formació del professorat?”, ha posat sobre la taula Sonia Sierra (Ciutadans).

    “Està molt bé sacsejar el sistema, però no n’hi ha prou: ha d’anar acompanyat d’eines i recursos per transformar el model educatiu”, ha expressat Esther Niubó (PSC), que ha aprofitat per demanar al departament d’Ensenyament que intenti traslladar la innovació a tots els centres tal com s’ha proposat el Consorci a Barcelona. Vallory ha admès la necessitat d’una major inversió en educació per millorar qualitat i equitat, alhora que ha matisat que “si no està ben enfocada no servirà per res”.

    CSQEP i la CUP, per la seva banda, han fet seva una preocupació recollida pel Síndic de Greuges sobre la segregació escolar. “¿Com es pot gestionar la innovació perquè no contribueixi a la segregació? Com es pot generalitzar i planificar per fer-la arribar de forma planificada a tothom?”, es preguntava el cupaire Carles Riera, convençut que, en cas contrari, els “efectes secundaris” podrien comportar “l’agudització de la fractura social”. El director d’Escola Nova 21 ha replicat que les escoles innovadores “només causaran fractura si les administracions les veuen com a centres exepcionals; nosaltres volem que els visualitzin com a referència de normalitat”. “La idea és que tot centre educatiu sigui equivalent en qualitat”, ha conclòs.

    L’última intervenció dels parlamentaris ha estat la del diputat de Junts pel Sí Bernat Solé, que ha reconegut que poques vegades a la Cambra catalana es discuteix sobre com garantir que els infants i joves “desenvolupin una vida amb benestar i dignitat”. Solé ha defensat que el marc legislatiu actual ja permet el desenvolupament de projectes de centre, i tot i que ha admès que no sempre s’aconsegueix.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola Nova 21 innovació Parlament de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    I la llengua oral?
    Next Article
    Opinió
    L’excel·lència acadèmica és majoritàriament d’origen popular
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén

    maig 5, 2025

    Anàlisi
    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    abril 30, 2025

    Anàlisi
    La intel·ligència artificial, una aliada inesperada contra els ‘deepfakes’

    abril 24, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}