Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La innovació a l’educació ha de sumar les extraescolars i els àmbits no curriculars

    Redacciófebrer 24, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Malgrat que a Catalunya no s’han fet encara prou estudis, estem d’acord amb les apreciacions del pedagog d’Edgar Iglesias que diu que les activitats extraescolars tenen un valor educatiu, social i comunitari. Sabem que cada vegada hi ha més demanda i també sabem que fer extraescolars afavoreix l’adhesió educativa, ja que el nen/a hi vol anar i s’hi identifica.

    Si avancem cap a una avaluació permanent i continuada podrem ajustar més l’oferta. A més llarg termini, cal avançar en l’avaluació de l’impacte: saber què suposa per a un infant al llarg de la vida haver fet extraescolars.

    Què diuen els últims estudis?

    Segons un buidatge de diferents estudis presentat a la Fundació Jaume Bofill (referit a activitats amb un objectiu educatiu explícit), fer extraescolars millora el rendiment escolar i ho fa, en major grau, en alumnes desavantatjats. Es milloren el rendiment acadèmic, les actituds positives, les expectatives formatives (seguir estudiant…) i les competències psicoemocionals.

    Els programes més efectius són els que sumen temàtica de suport escolar i artístic/esportiu, les metodologies innovadores i experiencials, els programes ni massa breus ni massa llargs i quan l’equip educatiu està format per professionals formats i per voluntaris formats.

    En l’etapa primària es detecta més rendiment escolar i en la secundària es detecten majors competències socioemocionals. Hi ha més impacte en alumnat de baix rendiment i/o perfil socioeconòmic baix.

    Quines conclusions podem extreure?

    D’entrada, el nen/a hauria d’anar content a l’extraescolar, ho hauria de viure com una bona experiència. La família també s’ho ha de creure. No s’hi val a inscriure el nen/a per omplir la tarda o per tenir-lo entretingut.

    En canvi, planificar una extraescolar cada dia de la setmana pot ser contraproduent. El nen/a ha de tenir espais de lleure no dirigit, ha de tenir estones per “avorrir-se” i ser creatiu per ell sol.

    Cal que les extraescolars es plantegin uns objectius avaluables i clars, que es puguin anar revisant. I l’avaluació s’ha de poder traslladar a la família i al participant.

    Les propostes globals no funcionen. Depenen de l’entorn, l’alumnat, les famílies… per tant, cada escola ha de fer el seu estudi i avaluació pertinent. Haurem de tenir en compte que es treballin competències socioemocionals, independentment de quin sigui l’objectiu principal de l’activitat. També haurem de vetllar perquè els alumnes amb baix rendiment i/o perfil socioeconòmic baix puguin accedir a les extraescolars.

    Que una extraescolar sigui en temps de lleure no vol dir que no hagi de tenir un contingut educatiu, al contrari. Si parlem de les extraescolars educatives (no totes ho són, encara), estem parlant d’activitats on es fan aprenentatges pràctics i reals. Són activitats on es treballen habilitats i actituds en una estructura cooperativa i de caràcter inclusiu.

    La filosofia de projectes innovadors –com el SUMMEM, en el qual em trobo implicada– ens dóna l’oportunitat d’incloure la interdisciplinarietat que es dóna a les extraescolars (i/o a l’educació en el lleure) de manera implícita. Incloure, en el sentit de considerar l’educació com un tot.

    Qualsevol innovació a l’educació hauria de sumar també les extraescolars, igual que hauria d’afectar tots els àmbits no curriculars: el pati, el menjador o el passadís. Estem en un moment de canvi i això haurà d’afectar forçosament aquest àmbit. Els/les mestres i l’equip educatiu d’extraescolars han de generar un mateix llenguatge educatiu. Hi ha d’haver espais educatius conjunts com, per exemple, espais de discussió comuns.

    Per tant, l’equip educatiu, sigui o no voluntari, ha d’estar ben format i tenir experiència en el tema. A més a més, ha d’estar alineat amb el projecte educatiu de l’escola. Per aquest motiu, a l’EPC els educadors/es d’extraescolars fan el curs Arrela’t, on es formen per conèixer el funcionament i tarannà de l’Escola Pia.

    Sabem que activitats com la bijuteria, la capoeira, el reciclatge o inclús el coaching ja s’ofereixen en algunes escoles. A l’Escola Pia no ens quedem enrere i oferim tallers de cuina, running, cros, escultura, zumba, shootball, mazaball, batucada, gospel… Però no només cal innovar a les activitats. El més important és que la metodologia sigui innovadora i experiencial. Aquí raurà realment l’èxit.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    activitats extraescolars Lleure opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Jackie’
    Next Article
    Actualitat
    “Hem de dominar les tecnologies i els mòbils com a eines de treball i coneixement”
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}