Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La cultura lliure que arriba de l’Àfrica

    Belén Remachafebrer 23, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Demodrama Faces
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Un grigri és un amulet o talismà que s’utilitza a l’Àfrica de l’Oest per protegir de la mala sort. També és el nom del taller que s’inicia en Medialab Prado, a Madrid, el 23 de febrer. I no és per casualitat. Per entendre-ho del tot, cal anar a l’Àfrica i conèixer “aquest vincle màgic amb els objectes, que difereix del nostre”, explica l’organitzadora de Grigri Pixel, Susana Moliner.

    Es tracta d’una trobada que durarà dues setmanes i que se celebra amb diversos objectius. El primer, i més evident, és aprendre a produir i emmagatzemar energia sostenible a partir de materials de rebuig, aquells que en moltes ocasions van a parar precisament a l’Àfrica. Però això és, en realitat, un pretext per a tot el que vindrà després.

    Això no és (només) un fanal

    Perquè aquest artefacte, amulet, “el fanal, em diuen” que crearan entre tots els que s’acostin a participar-hi servirà per il·luminar i generar energia, però també per intervenir espais, sempre amb el diàleg com a eix central. Volen desenvolupar “com es viu el que és comú i públic en altres ciutats, no només en les europees”, explica Moliner, que ha passat molts anys treballant en residències d’arts digitals amb llicències lliures a l’Àfrica de l’Oest. Ressalta “l’Oest”, perquè encara que de vegades ho simplifiquem, hi ha moltes i molt diverses Àfriques.

    Per això, el resultat es mostrarà al Festival Afropixel de Dakar, i també a Esto es una plaza, de Madrid. Per fer-ho, a més de la col·laboració del col·lectiu d’arquitectura madrileny PKMAN i de l’enginyer Yago Torroja, comptaran amb makers que han vingut des del Marroc, Mali, Senegal i Togo i que han participat en projectes similars en els seus països.

    Novembre de 2015, taller del fablab de Defko ak Ñep de Dakar
    Novembre de 2015, taller del fablab de Defko ak Ñep de Dakar

    “Per produir alguna cosa interessant hem de tenir una mirada crítica, i viure trobades i creuaments insospitats. Aquestes setmanes intentarem sortir una mica d’una idea tòpica de l’Àfrica subdesenvolupada i víctima, donar-li una altra imatge”, explica Moliner. “L’Àfrica és un continent que està a 14 quilòmetres d’Espanya però que es coneix amb unes connotacions i sota el paraigües del ‘ells i nosaltres’, i sembla molt llunyà. Per això a Medialab Prado teníem interès en mostrar el contrari, en què vinguessin aquí i treballéssim junts“, explica l’organitzadora de les jornades.

    I és que aquest taller també és una excusa per llançar una xarxa col·laborativa que produeixi altres projectes seguint la línia de la cultura lliure a l’Àfrica. “A Espanya és molt desconegut però tenen molt per aportar. L’objecte en si no és important, sinó les relacions que es generin”, diu Moliner.

    Reescriure la cultura lliure

    Festival Pixelini, octubre de 2011, Bamako. Organitzat pel Col·lectiu Yeta (Bamako) i Ker Thiossane (Dakar)
    Festival Pixelini, octubre de 2011, Bamako. Organitzat pel Col·lectiu Yeta (Bamako) i Ker Thiossane (Dakar)

    Sense deixar de donar per descomptat els postulats de la cultura lliure, que consisteixen en promoure la llibertat per crear i difondre recolzant-se a Internet, “cal veure com el concepte es tradueix, es reescriu, es rescata des d’altres territoris. Està bé parlar de del comú, però quan baixes en aquest cas a la latitud sud i tractes amb algú que té una altra perspectiva és diferent, és més interessant”, reflexiona Moliner. Obrir la ment, en definitiva. En aquest tema, com en gairebé tot, “tenim una visió eurocentrista. Així que volem crear vincles amb altres comunitats”.

    El taller s’emmarca dins d’un projecte més gran, Objectes Comuns, que es desenvolupa des de setembre i també coordina Moliner. En aquest marc s’han celebrat trobades sobre cultura lliure des de l’estiu passat, però és la primera vegada que vénen actors a donar el seu punt de vista. I cal destacar que ho fan no només per aprendre sinó per intercanviar coneixements, partint del supòsit de la igualtat que predica el moviment.

    La pregunta que flota a l’ambient es podria resumir en “com produir tecnologia en un lloc on la qüestió artesanal i la relació amb la matèria és més propera. Quin sentit té tenir talladora làser si al costat tens encara a un ferrer?”, reflexiona Moliner. On els grigris tenen un lloc central, en definitiva. “Em sembla que és una aposta molt interessant a nivell polític. A veure com en sortim d’aquesta”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Àfrica Festival Afropixel de Dakar Medialab Prado opinió PKMAN Susana Moliner Yago Torroja
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Sharing Academy, ‘app’ de l’any: connectant estudiants per a classes de repàs
    Next Article
    Actualitat
    El País Valencià distribuirà en funció de la renda les ajudes a l’escolarització de 0 a 3 anys
    Belén Remacha

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}