Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Maneres molt senzilles d’entrenar la memòria de treball i l’atenció

    Redacciógener 16, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tots tenim maneres diferents d’entendre i processar la informació i, més enllà de la nostra capacitat intel·lectual, les persones desenvolupem habilitats executives des de la infància que ens permeten adaptar-nos a l’entorn. Són aquestes habilitats les que es posen en funcionament quan aprenem.

    De fet, estils d’aprenentatge i funcions executives estan intrínsecament relacionades, ja que tots dos influeixen com les persones processen, organitzen i apliquen la informació. Els estils d’aprenentatge descriuen les preferències individuals en adquirir coneixements (visual, auditiu, etc.), mentre que les funcions executives, com la memòria de treball o la flexibilitat cognitiva, són processos mentals que faciliten l’aprenentatge eficaç.

    Comprendre com s’aprèn és fonamental per ensenyar de manera eficaç –i aprendre de manera duradora–.

    Desenvolupament de les funcions executives

    Tot i que es considera que les funcions executives són la memòria de treball, la inhibició d’estímuls, la planificació, la resolució de problemes i la flexibilitat cognitiva, hi ha una capacitat íntimament relacionada amb totes: la capacitat d’atenció.

    Tant un alumne que tingui més facilitat aprendre de manera visual com un altre que sigui millor revisant text escrit, la seva eficàcia en l’aprenentatge dependrà de la capacitat que tinguin per organitzar aquesta informació i que siguin capaços d’aplicar-la més tard a exàmens, proves o exercicis en el dia a dia dependrà de funcions executives com la planificació i la memòria de treball o del control inhibitori per concentrar-se en allò rellevant.

    El desenvolupament equilibrat d‟aquestes habilitats pot potenciar qualsevol estil d‟aprenentatge. Un bon desenvolupament d’aquestes funcions executives ens permet resoldre problemes i prendre decisions i adaptar-nos a diferents contextos.

    Entre aquestes, podem considerar l’atenció el procés previ imprescindible perquè funcioni la memòria de treball, que és la funció més important per aprendre.

    Com entrenem la memòria de treball i l’atenció?

    Entrenar la memòria de treball (i també l’atenció) no implica, com pensem sovint, intentar memoritzar i retenir en el temps una sèrie de noms o una explicació o definició determinades.

    La memòria de treball el que fa és processar la informació que ens arriba perquè la puguem emmagatzemar. Més que repetir, les estratègies que ens permeten millorar-la són:

    • Jugar amb els números que tenim al nostre voltant: telèfons, matrícules, dies de mes.
    • Repetir els números que diuen altres persones en ordre invers.
    • Dur a terme càlcul mental.
    • Fer jocs amb paraules: que comencin amb una lletra o síl·laba, que acabin amb una en concret, encadenar paraules, ordenar-les alfabèticament.
    • Jocs que impliquin fer parelles d’imatges amb targetes cap per avall tipus Memory .
    • Activitats que impliquin fer sèries, seqüències i ordenar qualsevol grup de coses segons el color, la mida o un altre atribut.
    • Repetir els gestos que fa una altra persona.
    • Tots els passatemps: trobar les diferències entre dues imatges, sopes de lletres, laberints, sudokus, autodefinits, mots encreuats, etc.
    • Dur a terme una tasca complint una condició, com ara no poder dir una paraula o no poder passar per un lloc.
    • Posar subtítols en veure un vídeo o televisió. Barrejar activitats que impliquin llegir i escoltar.
    • Fer llistes i recordar-les.
    • Trencaclosques i puzles.
    • Fer jocs amb cartes. Tots els jocs de cartes populars impliquen entrenar aquestes habilitats.
    • Fer dues tasques diferents alhora, una automàtica com caminar i una altra més complexa com explicar.

    El joc, un aliat imprescindible

    Hi ha, a més, dos aspectes que són imprescindibles per al desenvolupament de l’atenció i la memòria de treball. Un és aprendre a jugar. I jugar requereix temps compartit.

    Absolutament tots els jocs de taula impliquen les diferents funcions executives i ho fan de manera amena i no forçada. Per això cal que nens i adolescents juguin. I que no juguin sols sinó en interacció amb els altres. En tots els jocs cal manejar certa informació i treballar-hi. I en tots cal l’atenció i la memòria de treball.

    Les rutines, amigues de la memòria

    D’altra banda, és molt important crear rutines.

    Per poder desenvolupar l’atenció, memòria de treball i altres habilitats, cal que es construeixin rutines a la vida dels nens, i també adolescents. Les rutines i els hàbits donen seguretat perquè permeten anticipar-nos al que passarà .

    Les rutines ordenen l’entorn i generen seqüències d’accions. Aquesta seguretat en el que passarà és la que permetrà un desenvolupament òptim de les habilitats per poder aprendre.

    Donar seguretat, jugar i incorporar activitats a la quotidianitat que entrenen la memòria de treball i l’atenció millorarà la capacitat d’aprendre de nens i joves.

    Article publicat originalment a The Conversation

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge Capacitat d'atenció memòria
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Garantir una renda per garantir la vida
    Next Article
    Opinió
    El Govern signa un acord amb l’OCDE per millorar el sistema educatiu català: una oportunitat o un perill?
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    maig 23, 2025

    Anàlisi
    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    maig 14, 2025

    Opinió
    Veure “El mestre que va prometre el mar” amb els nostres alumnes

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}