Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Menys alumnes i més docents al curs 2023-24 a Catalunya

    Ana Basantasetembre 5, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El curs 2023-24 comença el 6 de setembre | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un total d’1.605.243 alumnes estan matriculats per al curs 2023-24 a Catalunya, xifra que suposa una davallada general de 8.440 estudiants en comparació amb l’any anterior. El descens és més acusat a infantil i primària, on la disminució és de 20.000 persones tot arribant a les 258.808 i als 447.582 aquest any, respectivament.

    A partir del 6 de setembre, dia d’inici de classes a infantil, primària i ESO, 81.335 docents estaran en actiu als centres públics, el que representa un augment de 1.190 dotacions respecte al curs anterior, segons dades del Departament d’Educació presentades en roda de premsa per la consellera Anna Simó.

    Aquestes 1.190 incorporacions corresponen a 190 mestres i 1.000 professors i més de la meitat aniran a Formació Professional, que comença el 12 de setembre, mentre que la resta se centra en escola inclusiva i en necessitats d’escolarització.

    Per segon curs consecutiu, es redueixen les ràtios a un màxim de 20 alumnes per aula a infantil 3 i 4. En el cas d’I3, la ràtio mitjana a Catalunya serà de 18,12 alumnes.

    La responsable del ram ha destacat que enguany hi ha “més recursos que mai i més mestres que mai” malgrat la disminució de la natalitat. Ha posat com a exemple que a Infantil 3 hi ha 57.923 alumnes, la xifra més baixa dels últims anys, i és que des del 2012-13 (84.110 alumnes) la davallada a I3 ha estat progressiva. Aquestes són les dades previstes pel Departament a setembre de 2023 i, si bé els números definitius es tindran a finals d’any, el marge de diferència és mínim.

    Evolució de l’alumnat d’Infantil 3 | Dades: Educació

    En aquest sentit, Simó ha remarcat l’estabilització de 27.097 professionals de l’educació, repartits entre més de 12.000 nous funcionaris docents a través del concurs de mèrits i més de 14.000 en procés d’estabilitzar a partir del concurs extraordinari d’oposicions.

    Es tracta, ha destacat la consellera, d’un procés d’estabilització “històric” del personal educatiu, tot defensant-se de les acusacions sindicals sobre la manca d’inversió en el sector, per la qual cosa han convocat una manifestació per dimecres 6 de setembre. “Soc la primera en voler revertir les retallades que van començar el 2010 i que han afectat la qualitat educativa i els drets dels docents”, ha afegit, si bé ha reconegut que la legítima reivindicació de les organitzacions sindicals en gran mesura dependrà dels escenaris pressupostaris.

    Eixos educatius

    Educació destinarà 80 milions a l’alumnat més vulnerable, en el marc de la lluita contra la segregació escolar, xifra que implica doblar la quantitat de fa un any. La detecció d’alumnat amb necessitats educatives derivades de situacions socioeconòmiques ha passat del 18% al 28%. Això suposa prop de 27.000 alumnes detectats amb necessitats socioeconòmiques, 6.000 més que fa un any. La seva detecció facilita, ha dit Simó, la implantació de mesures eficaces i equilibrades en els centres.

    La fi de la segregació per gènere és un altre dels objectius. En l’actualitat, es mantenen dos centres que continuaran separant l’alumnat per qüestió de gènere a l’ESO, cap dels quals rebrà finançament de la Generalitat. Des de la inspecció educativa, miraran que els vuit centres que el curs passat van passar a fer educació mixta compleixin amb la normativa.

    Per reforçar l’educació inclusiva, s’augmenta en 25 milions el pressupost per al sector, s’incorporen 355 nous professionals, i es posa en marxa la figura de la dinamitzadora de l’educació per tal de formar els centres i docents en l’escola inclusiva.

    Per primera vegada, Educació compartirà amb els ajuntaments les dades d’abandonament escolar de l’alumnat per facilitar el seguiment i la lluita contra l’abandonament escolar prematur, una reivindicació que reclamava el món local per tal d’afavorir les segones oportunitats.

    Roda de premsa de consellera d’Educació, Anna Simó, i la secretària general d’Educació de la Generalitat, Patrícia Gomà | A.B.

    En el marc de coeducació, es posa en marxa la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional en els centres educatius i es preveu que hi hagi més de 3.400 referents. També es fusionen els protocols de violència masclista, LGTBI, assetjament, odi i discriminació en un de sol per tal de facilitar a direccions i docents la detecció de les violències. Així mateix, entra en un funcionament una nova base de dades que es diu  Registre de violències contra l’alumnat (REVA).

    Pel que fa a l’impuls del català als centres, està previst que s’aprovi el Decret del règim lingüístic del sistema educatiu amb l’objectiu de donar seguretat jurídica als centres i aquest any prop de 800 centres engeguen noves accions per potenciar el català entre l’alumnat i les seves famílies.

    Per tal de millorar les competències bàsiques en comprensió lectora, els resultats de les quals Simó ha reconegut que no són els que voldrien, es posa en marxa un nou pla que té com a prioritat impulsar les biblioteques escolars amb un pla pilot a 50 centres amb una durada de dos cursos.

    Des de la Conselleria es posa èmfasi també en el Pla de xoc per a altes temperatures, per al qual aquest estiu ha destinat cinc milions d’euros en actuacions de climatització a un centenar de centres. Des de finals del curs passat, s’han repartit més de 10.000 ventiladors i enguany està previst continuar posant proteccions solars, tendals o fonts, a més d’iniciar dos plans pilot: el ‘freecoling’ en 14 centres per engegar un sistema de renovació de l’aire a les nits, i una prova a un institut de Santa Coloma de Gramenet per avaluar un sistema de circuits d’aigua freda situats al sostre per refrescar tot l’espai.

    També aquest curs arrenca la primera fase del programa de residència inicial docent Sensei per al professorat novell. Educació ha seleccionat 55 centres i 186 mentors, així com 250 persones titulades per exercir la docència i que han estat en la borsa de treball d’Educació amb una experiència inferior a tres mesos.

    Vaga educativa

    Mentre la consellera finalitzava la roda de premsa, desenes de representants dels sindicats Ustec·Stes, Intersindical-CSC i CGT Ensenyament es mobilitzaven a les portes de la Conselleria per reclamar millores laborals dels equips docents, just dos dies abans de l’inici de curs, jornada per a la qual han convocat una vaga en el sector. Posteriorment, han tallat la Via Augusta.

    Sindicats educatius tallen la Via Augusta de Barcelona | A.B.

    Des del sindicat majoritari, la portaveu d’Ustec, Iolanda Segura, ha reclamat “un sistema educatiu públic, català i de qualitat” i ha defensat el manteniment de la jornada de protesta el 6 de setembre per tal de “millorar l’atenció de l’alumnat i les condicions laborals”.

    Si bé dimarts dia 5 hi ha convocada una mesa sectorial, els sindicats convocants sostenen que no hi ha noves propostes per part de la Conselleria que els facin fer marxa enrere i asseguren que no han vist voluntat negociadora. “No comencem el curs amb normalitat”, ha indicat Segura.

    Entre les seves demandes, figura el reconeixement del deute pels estadis que han deixat de cobrar i termini de pagament, l’equiparació salarial per al professorat d’FP i la reducció de dues hores lectives per a docents de més de 55 anys.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Adéu de les lletres catalanes a la lingüista Carme Junyent
    Next Article
    Opinió
    Aran i el romanticisme de la bicicleta
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}