Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » No discutir per whatsapp, activar la privacitat a instagram i altres consells d’educació digital per adolescents

    Actualitat
    No discutir per whatsapp, activar la privacitat a instagram i altres consells d’educació digital per adolescents

    Víctor Sauramaig 1, 20187 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Istockphoto
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Quants de vosaltres escriviu ‘bon dia’ quan comenceu una conversa amb algú per whatsapp?”. Ni un sol de la quarentena d’alumnes de 1r d’ESO presents a la biblioteca del centre aixeca la mà. El Sergi Llorca hi torna. “A quants de vosaltres us crea malestar veure que han llegit el vostre missatge pel double check blau i que no us contesten?”. Aquí són majoria els qui s’hi identifiquen. “És que et comences a preguntar què passa”, diu un. “A mi no m’enfada, però em molesta”, diu un altre. “Et ratlles!”, afegeix al mateix temps una altra veu.

    Estem assistint a una xerrada sobre educació digital impartida per la consultora Second News a l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca (tristament cèlebre per les denúncies contra professors, però aquest ara no és el tema). La xerrada, que forma part de les propostes formatives que la Diputació de Barcelona ofereix als centres de la demarcació, pivota sobre dues vessants: la seguretat i la identitat digital. I són tants els missatges que s’han de transmetre en l’hora escassa de classe que el Sergi Llorca, politòleg, community manager i expert en educació digital, salta d’una idea a una altra sense pausa.

    Primera idea a retenir: a la xarxa tot queda registrat i d’aquí uns anys es podrà saber tota la vida dels nens que estan naixent ara només pel rastre digital que hauran anat deixant. O sigui que tot el que hi penges sobre tu es conserva i has de saber que, per exemple a l’hora de buscar feina en el futur, possiblement valdrà més el rastre que hagis deixat a Internet que el que digui el teu currículum. Ves al Google, posa-hi el teu nom i mirant què hi surt començaràs a tenir una idea de la identitat digital que t’estàs construint. El Sergi ho rebla amb un exemple il·lustratiu: el del futbolista a qui el Barça B volia fitxar fins que algú va descobrir que dos o tres anys enrere havia insultat grollerament al Barça des del seu compte de twitter. “Us sembla bé que al final no l’agafés per aquest motiu?”. Disparitat de respostes.

    Alguns consells sobre identitat digital. 1) Tota xarxa social vol que estigueu el més oberts possibles però té opcions de privacitat, activeu-les i feu-ho acompanyat d’un adult. 2) Sigueu conscients del que deixeu escrit, penseu-vos-ho dues vegades abans que se us escalfi la boca o el teclat (un altre exemple: la de la dona que va insultar una coneguda política desitjant-li que la violessin; resultat: ha perdut la feina i ha acceptat una pena de 10 mesos de presó). 3) No us deixeu etiquetar per qualsevol. 4) Compte amb fer ‘memes’ de mal gust sempre sobre el mateix company o companya (podria ser entès com ciberbullying). 5) I òbviament no us ratlleu si no us contesten de seguida, perquè de vegades un llegeix un missatge i no pot contestar al mateix moment.

    Qui té instagram? Tots els braços en alt. I qui té facebook? Només tres o quatre alcen la mà. “Jo el tinc, però no el faig servir”, deixa anar una alumne. I qui té mòbil i whatsapp? Potser seria més fàcil preguntar qui no en té. Els nanos d’aquesta edat es comuniquen també a través dels jocs de la PlayStation. El Fifa, per exemple. O el Fornite, que és el que ara mateix la peta. “Compte amb les converses que manteniu. Abans marxaves de l’escola i te n’oblidaves fins l’endemà, ara les situacions complicades continuen amb les xarxes i els videjocs, us emporteu els problemes a casa”, els comenta el Sergi. I a continuació una recomanació a subratllar: “El whatsapp genera molts malentesos, no intenteu mai resoldre conflictes per whatsapp”.

    El Sergi Llorca, durant la xerrada | Foto: VS

    Seguim: “I al mòbil escriviu bé?”. Rialles. “Jo només amb els meus pares, perquè ells escriuen amb totes les lletres, amb accents i comes”, diu un alumne. “Compte que després escriviu igual quan venen els dictats…”, continua el Sergi i més d’un admet que en algun examen se li ha colat una “k” allà on hi hauria d’haver hagut un “que”.

    Alguns consells de seguretat: 1) Compte amb la informació que doneu de vosaltres mateixos: per exemple si el vostre compte d’instagram és obert no escriure mai quan marxeu de vacances. 2) De fet, millor tenir activada la opció de privacitat: “Imagineu que anuncieu el dia del vostre aniversari, amb això i el vostre nom de pila o les vostres inicials gairebé esteu donant la vostra contrassenya a tothom!” (cal més imaginació amb les contrassenyes). 3) Recordeu-vos de tancar la sessió del correu electrònic si useu un ordinador públic o li deixeu el mòbil a un amic. 4) Protegiu el mòbil amb contrassenya. 5) Protegiu l’ordinador amb antivirus. 6) Molt de compte també amb el phishing (pàgines falses que et conviden a que posis les teves dades).

    I molt, molt important: assegureu-vos que els amics amb qui compartiu xarxes o videojocs sabeu qui són. “Esteu segurs que coneixeu a tots els vostres amics d’instagram?”. Se senten uns quants sí, però són més aviat tímids, insegurs. És una mesura bàsica per prevenir el grooming (assejtament sexual per part de persones que s’amaguen sota perfils falsos). “També al Fornite s’apropa aquesta gent, són a tota arreu –comenta el Sergi–. Al menor indici, aneu a un adult, sigui els vostres pares, els vostres mestres o els mossos d’esquadra”.

    Punt delicat: la supervisió parental. “Us molesta que els vostres pares us mirin el mòbil?” Cridòria de sís. “Però de qui és el mòbil?” Alguna veu diu “meu!”. “Però qui paga la línia?”. Silenci… És obvi que ningú dels presents. El Sergi els dona una mala notícia: “Si els pares us demanen el mòbil estan en el seu dret, la seva obligació és protegir-vos, i aquesta obligació és més important que la vostra intimitat”.

    Altres temes delicats: el sexting, que tothom menys el cronista sembla saber què vol dir [“intercanvi de fotografies de contingut eròtic”, aclareix el Sergi], si bé en aquesta ocasió es cuida prou de preguntar en veu alta qui dels presents l’ha practicat. Tan sols els diu que vagin amb compte “perquè cada cop que envieu una foto vostra deixa de ser vostra”. “I aneu amb compte també als vestuaris si veieu un company amb el mòbil, als vestuaris es roben fotos, no ho feu”, afegeix.

    Al respecte, el Sergi explica que a Dinamarca facebook va detectar que per la seva xarxa corria  un vídeo de dos menors d’edat mantenint relacions sexuals i ho va posar en coneixement de la justícia. Ara un jutge ha obert una causa contra el miler de persones que van compartir aquest vídeo, i molt probablement en el futur aquestes persones tindran prohibida qualsevol feina que impliqui treballar amb menors.

    Tot això ho diu el Sergi en un institut on el mòbil està permès. Com que porta temps passant per molts (la xerrada s’imparteix a grups que van de 5è de Primària a 2n de Batxillerat de qualsevol centre de la demarcació de Barcelona que el demani), un cop acabada la xerrada comenta que la diferència amb el que els prohibeixen la nota sobretot als patis: “Allà on està permès veus com molts nens i nenes es passen l’estona del pati mirant el mòbil en comptes de jugar o parlar entre ells”. A la sortida una professora ens explica que fa poc van descobrir que un alumne havia gravat amb el mòbil a un professor mentre feia classe (precisament en aquest institut!) i que la gravació havia corregut entre diversos alumnes via whatsapp fins que es va acabar descobrint. L’alumne ha estat expulsat uns dies i els altres també han tingut una sanció.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciberbullying educació digital Facebook Grooming instagram phishing Privacitat sexting whatsapp
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Situacions d’assetjament, abús sexual o anorèxia al teatre per trencar els tabús sobre suïcidi juvenil
    Next Article
    Actualitat
    Deu reflexions que esquerden el relat sobre l’adoctrinament
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    juliol 16, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Reportatge
    Què passa amb l’oci i l’alimentació dels infants a l’estiu?

    juny 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}