Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Pintar l’ànima de l’escola als seus murs… i que no sigui façana

    Actualitat
    Pintar l’ànima de l’escola als seus murs… i que no sigui façana

    Víctor Sauraoctubre 21, 20208 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Lola Anglada de St. Quirze del Vallès. La participació dels infants és ben visible
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Anar a pintar una escola i veure com gaudeix la canalla és una de les experiències més dolces que et pots trobar”, diu Joan Turu. Els inconfusibles ninots de Turu estan estretament lligats a l’imaginari educatiu de casa nostra. Turu és, sens dubte, l’artista que més parets escolars ha decorat, més de cent, però per ell l’encàrrec només té interès quan hi participa activament la canalla del centre “perquè és la seva escola i això farà que se la senti més seva”. Opina el mateix Valentí Gubianas, autor d’alguns dels murals situats a façanes escolars més reconeixibles. “Anar omplint murs no m’omple gens –diu Gubianas–, jo vinc de l’escoltisme, que és un món molt participatiu, i per això quan em crida una escola sempre intento que hi impliquin als alumnes”.

    També Turu (Sant Just Desvern, 1984) vé de l’educació en el lleure, en el seu cas de l’esplai. Ell és més de pintar interiors i Gubianas (Navàs, 1969) exteriors, si bé tots dos han fet de tot, i sobretot han il·lustrat llibres. I en ambdós casos el component participatiu ha anat guanyant importància amb el pas dels anys. Aquesta participació té dues vessants, que no són incompatibles. Els alumnes poden proposar el tema, donar idees, i que l’artista treballi a partir d’això. O poden pintar directament. O totes dues coses.

    Escola Lola Anglada de St. Quirze del Vallès. La participació dels infants és ben visible | Foto cedida per Joan Turu
    ‘Les dones fem història’, al pati de l’Escola Montserratina de Viladecans | Foto cedida per Joan Turu

    “Al començament –apunta Turu– jo només anava un dia a les escoles, el contacte previ per consensuar el tema del dibuix i les altres coses el feia per correu electrònic, però em vaig anar adonant que quan els alumnes venien a pintar arribaven molt tensos, per això ara vaig un primer dia al centre, treballo la idea amb l’alumnat, em coneixen, els explico què faig i ens hi estem tot el matí, veuen el meu tarannà i després quan hi torno arriben molt més relaxats, i ho agraeixo bastant”. Turu treballa habitualment amb dos grups de primària, 50 alumnes, i en aquest temps ha après que “cada escola és un món, la major part respecten molt el procés creatiu del seu alumnat i volen que la seva participació sigui real, i n’hi ha que no”.

    Participació activa i autèntica

    En concret, a Turu no li ha agradat que en alguna ocasió li hagin proposat que els alumnes agafin els pinzells i facin veure que pinten només per fer-se la foto i penjar-la al blog del centre. O que hagin pintat lliurement però després la direcció hagi insistit que allò quedés tapat pel mural originalment acordat. Però el que porta pitjor és haver descobert, en alguna ocasió, que la finalitat de l’encàrrec era competir amb l’escola veïna. “Em va passar un cop, escoltant comentaris dels mestres em vaig adonar que jo era allà perquè una altra escola que hi havia a prop, també pública, treballava per projectes i s’havia guanyat la fama de ser molt innovadora, i els meus dibuixos la gent els pot associar a un canvi pedagògic, però en aquest cas era totalment façana, l’escola no estava fent un canvi real. Va ser bastant trist”, comenta Turu. A causa d’això, admet que en alguna ocasió s’ha plantejat deixar d’anar a escoles.

    A l’hora d’apuntar quins són els seus treballs a escoles dels quals se senten més satisfets, tant Turu com Gubianas assenyalen aquelles parets on el resultat és un mural híbrid entre els seus dibuixos i els dels infants. “Cada centre té una idea, i el que intento a través del mural és explicar en imatges i una frase allò que m’han explicat, i en les ocasions que han donat llibertat absoluta als nens per mi l’experiència ha estat brutal”, diu Turu. Gubianas utilitza el mateix adjectiu per referir-se a la vegada que va pintar l’escola Serra Hunter, de Manresa, on es percep clarament la intervenció dels infants, o l’escola rural Serrat Voltor, de Vallcebre (Berguedà), amb només 11 alumnes. “Ells van decidir tot el contingut a partir de les seves idees i d’anar a preguntar als veïns –recorda l’artista–, i jo em vaig haver d’adaptar als personatges que ells proposaven, una experiència per mi brutal i un ambient maquíssim”.

    Escola Anselm Clavé de Ripollet | Foto cedida per Valentí Gubianas
    Escola rural de Vallcebre | Foto cedida per Valentí Gubianas
    Escola Serra Hunter de Manresa, també amb la clara participació dels infants | Foto cedida per Valentí Gubianas

    Gubianas destaca també la importància de preparar bé aquest ambient: “Amb l’escola pactem l’organització dels horaris, van arribant per classes i jo els explico què farem i com ho farem, és important que no comencin a pintar com si sortissin disparats, s’han de situar, igual que em passa a mi, que abans de començar m’he de situar i necessito xuclar tota la informació que puc sobre el lloc on soc; jo treballo molt malament en condicions adverses, necessito espai i temps, necessito escoltar una música que m’agradi, i els alumnes han de treballar en les mateixes condicions”.

    Per descomptat, cal tenir en compte les condicions meteorològiques: una pluja inoportuna pot esguerrar tota la feina feta perquè l’assecatge real triga alguns dies. O un vent massa fort pot el dia que s’ha de pintar el mural complicar molt les coses. I cal pensar en l’esgotament de l’artista, perquè és una feina molt física “i les darreres hores del dia són fatals”, comenta Gubianas, pel cansament i per la falta de llum. Normalment el mural s’enllesteix en un o dos dies, però de vegades en fan falta més. Gubianas va necessitar una setmana per completar el de l’Escola Anselm Clavé de Ripollet, un dels més imponents de la seva obra per les seves dimensions. “M’agrada molt treballar en edificis que tenen molta història, com era aquest cas, una escola per la qual han passat moltes generacions i que veus que la gent s’estima. En aquest centre el concepte que més clar tenien era el de fer xarxa, i per això el contingut són personatges que intercanvien informació i fan com una xarxa”, recorda.

    I quins efectes, interns i externs, té el canvi de look sobre tots aquests centres educatius? Ni Turu ni Gubianas tenen cap resposta clara al respecte. Senzillament no acostumen a demanar-ho.

    Valors i paisatgisme

    L’experiència de Lily Brick, alter ego de Mireia Serra (Lleida, 1990), és força diferent, ja que fa anys que deixa bocabadats els vianants de mig món amb els seus espectaculars murals, però no ha tingut gaires ocasions de relacionar-se amb escoles. “Jo sempre treballo amb parets molt altes, i els murs de les escoles no ho acostumen a ser”, comenta a aquest diari. Ho va fer un cop, a l’Escola Parc del Saladar d’Alcarràs, aprofitant que estava a la localitat per un altre encàrrec, “i va ser una experiència molt maca, perquè era una escola on hi havia alumnes de 64 nacionalitats diferents, i aquesta diversitat i amistat és el que vaig intentar reflectir al mural”.

    Mural de Lily Brick a l’Escola d’Alcoletge | Foto: Manuel Portero
    Escola Parc del Saladar d’Alcarràs | Foto: Ajuntament d’Alcarràs

    Diversitat i feminisme són dos valors transversals que Joan Turu intenta incorporar també a tots els seus murals. “El dibuix transmet valors, i per mi és important que en els meus murals s’hi vegin reflectides totes les realitats possibles”, apunta. Per Valentí Gubianas, “estàs treballant amb idees molt sensibles i en canvi amb un material molt industrial, aquest contrast m’agrada molt”.

    Lily Brick dibuixa sempre escenes i figures al·legòriques que volen mimetitzar-se amb el paisatge de l’entorn. Aquest any l’Ajuntament d’Alcoletge li va demanar que pintés una paret, li van dir que per allà hi passava molta canalla, i va dibuixar una nena amb moltes flors, inspirada en una amiga seva de la infància. Era la paret de l’escola del poble, encara que no ho va saber fins que hi va ser. I encara una altra experiència educadora l’ha tinguda aquest any a l’Escola Oficial d’Idiomes de Lleida, un treball que va quedar interromput pel confinament i que tot just acaba de finalitzar. Allà hi ha dibuixat una noia amb una gran motxilla preparada per voltar el món.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació artística Escola i cultura BCN Escola/cultura Grafiti Participació infantil valors
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat assumeix que fa anys que inverteix molt menys del que li toca en les obres a escoles de Barcelona
    Next Article
    Opinió
    Educació i dret d’elecció
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    juny 20, 2025

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Educar en llibertat o per a la llibertat?

    juny 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}