Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    De l’ocupació pacífica de les escoles a la violència desmesurada

    Jaume Carbonelloctubre 3, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Policia Nacional s'endú les urnes de l'Escola Ramon Llull / ROBERT BONET
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les imatges colpidores del diumenge les ha vist tot el món. També els infants i adolescents que ahir entraven a les aules. Parlen per elles mateixes però no hi sobren els qualificatius per denunciar-les amb més precisió i contundència: vergonya. indignació, fàstic, dolor, tristesa, brutalitat, impotència, violència desmesurada…

    M’han recordat els meus temps d’estudiants, durant el franquisme, quan la policia entrava a la universitat, mentre estàvem reunits tranquil·lament en assemblees il·legals, per desallotjar-nos a cops de porra. Davant de les nostres reivindicacions de drets democràtics sempre hi trobàvem la mateixa resposta: la repressió. Res de diàleg ni negociació: només es coneixia, com canta Raimon, el llenguatge de les pistoles. Fets que, òbviament, eren silenciats als mitjans de comunicació.

    Ara, cinquanta anys després, la Policia Nacional entra a les escoles i instituts, ocupats pacíficament per la ciutadania, per confiscar les urnes d’una votació il·legal, esbotzant portes, provocant nombroses destrosses i causant més de vuit-cents ferits a tot Catalunya, sense respectar ni els infants ni la gent gran. Nombroses veus demanaven prèviament diàleg i solucions polítiques, i també aquesta vegada l’única resposta ha estat la repressió. I malgrat el poder i l’àmplia difusió de nombroses imatges esfereïdores, els portaveus del Partit Popular, instal·lats en la miopia i la mentida més barroera, ho neguen. Que això passi el segle XXI, en plena democràcia, diu molt poc a favor de l’estima pels “palaus dels infants”, tal com s’anomenaven les escoles públiques construïdes a la II República, com el Ramon LLull, un dels centres més afectats. I és una mostra de que el franquisme es viu encara en un Estat cada vegada més contestat per les seves formes autoritàries i per la defensa d’una legalitat inamovible que fa aigües per totes bandes.

    El 2 d’octubre és el Dia Internacional de la No Violència, en que es commemora el naixement de Mahatma Gandhi, pioner de la filosofia de la no violència per defensar els drets civils i diverses causes relacionades amb la justícia social. A Catalunya, en certa manera, es va començar a celebrar un dia abans, de forma festiva i pacífica, amb concentracions i ocupacions per defensar la causa legítima del dret a decidir que, en una democràcia real, també hauria de ser legal. Pares i mares, docents, alumnes i veïns de diverses edats i condicions social es van mobilitzar per donar una gran lliçó de pau i civisme, en consonància amb la convivència, la llibertat, el respecte, la tolerància i altres valors educatius que es conreen a la institució escolar. En aquesta jornada històrica tots i totes eren Gandhi.

    Ahir la celebració va continuar a molts centres. Alguns, des de bon matí, van aparèixer embellits en flors per facilitar una acollida amorosa als alumnes més afectats. I, en el transcurs de la jornada, es va acompanyar als infants i adolescents per respondre a preguntes que, per complexes i doloroses que siguin, no es poden mai deixar de respondre. Què ha passat? Per què? Com és que la policia ha colpejat a la gent i ha destrossat la nostra escola? N’han parlat, han gestionat acuradament la conversa a l’entorn de la pau i la violència, aclarint els dubtes fins allà on sigui possible, respectant els silencis, insistint en la necessitat del diàleg i la mediació per la resolució dels conflictes, deixant-los expressar de diferents maneres perquè alliberin el plor i treguin la ràbia, però sempre evitant l’odi i altres manifestacions alienes a la cultura de la pau.

    Es diu sovint que l’escola no és una illa i que s’ha d’adaptar a la societat que l’envolta. Però, al mateix temps, quan el mirall de l’entorn li retorna imatges fosques, desdibuixades i miserables –com és el cas, per exemple, de tota violència verbal i física viscuda–, cal que nedi a contracorrent per construir un relat alternatiu més digne, humanitzat i democràtic. Perquè aquestes llavors fructifiquin en una ciutadania del futur més lliure, crítica i responsable. La vaga general i les aturades d’avui van d’això: de la defensa de la llibertat i la dignitat democràtica.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    1-o escola No violència opinió PAU referèndum 1-O
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les escoles intenten tornar a la normalitat després de les destrosses de la Policia Nacional durant l’1-O
    Next Article
    Opinió
    Educació en la violència
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}