Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Més de 13.000 alumnes abandonen el batxillerat i la FP a Catalunya cada any

    Actualitat
    Més de 13.000 alumnes abandonen el batxillerat i la FP a Catalunya cada any

    Redacciónovembre 5, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació de l'informe 'L'abandonament al batxillerat i als cicles formatius de grau mitjà' | Fundació Bofill
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més de 13.000 alumnes catalans abandonen cada any el batxillerat o els Cicles Formatius de Grau Mitjà, segons un estudi de la Fundació Bofil, que remarca la taxa d’Abandonament Escolar Prematur a Catalunya, del 14,8%,  continua sent estructural.

    L’informe ‘L’abandonament al batxillerat i als cicles formatius de grau mitjà’, elaborat pels investigadors Adrián Zancajo i Carlos Bueno, és la segona part de l’anàlisi sobre l’abandonament a l’educació secundària obligatòria, dels mateixos autors, que va permetre identificar els 9.905 alumnes que abandonen a 4t d’ESO.

    Les dades indiquen que a 1r de batxillerat hi ha gairebé el doble d’abandonament que al 2n curs, cosa que relaciona amb mancances de l’actual sistema d’orientació. És sobretot als cicles de grau mitjà on les dades són més elevades, especialment entre els nois, l’alumnat de nacionalitat estrangera i amb alguna necessitat educativa (NESE).

    Així, al curs 2020/21, un 14,8% de l’alumnat de CFGM va deixar els estudis sense aconseguir el títol, mentre que a batxillerat ho va fer un 4,7%.

    L’informe parla també d’una alta concentració d’abandonament per centres, que alhora és també un factor d’abandonament: Un 25% de centres de CFGM i un 22% de batxillerat té nivells alt o molt alts d’abandonament.

    També s’observen diferències importants en funció de la titularitat dels centres. Al batxillerat, el 24,4% dels centres públics presenta graus d’abandonament alts o molt alts, mentre que als concertats i privats aquest percentatge es redueix fins al 4 % i al 3,1 %, respectivament.

    En canvi, els graus d’abandonament baixos són molt més comuns als centres concertats (36 %) i als privats (58,6 %). Diferències similars s’observen en el cas dels CFGM, on el 27,9 % dels centres públics presenta graus d’abandonament alt o molt alts. Aquest grau d’abandonament, en canvi, afecta només el 9,6 % dels centres concertats i el 17 % dels centres privats.

    Durant la presentació de l’informe, el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, ha afirmat que “l’abandonament escolar prematur no és un problema més, és un dels principals problemes de l’educació i ha estat menystingut al nostre país”. Per a Adrián Zancajo, “no només hem de facilitar la transició cap a la postobligatòria, sinó tenir en compte que els alumnes poden deixar d’estudiar en qualsevol moment”.

    Propostes

    L’informe proposa mesures que evitin les interrupcions, reforcin competències i es focalitzin als centres amb més abandonament. Demana un sistema de beques d’entre 9.000 euros i 6.000 euros l’any en funció de la situació socioeconòmica.

    Recomana una orientació individualitzada, que incorpori serveis municipals i acompanyi els i les joves al llarg de la trajectòria, no només en la tria. A més, reclama identificar proactivament l’alumnat amb més risc d’abandonar i desenvolupar programes compensatoris, incloent-hi el reforç de competències bàsiques, que permetin reduir la seva probabilitat d’abandonar.

    En aquesta mateixa línia, aposta per incrementar els recursos i prioritzar-los als centres on hi ha més complexitat i abandonament, a més d’identificar quins alumnes necessiten suport especial, com passa a la secundària obligatòria, i garantir que el reben també a batxillerat i CFGM. La reserva de places i planificar l’oferta pot evitar la concentració d’alumnat amb més risc d’abandonar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament abandonament educatiu prematur abandonament escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Cuidar (cuidar-se) a qui ajuda a comprendre la vida
    Next Article
    Actualitat
    Un grup de psicòlegs elabora una guia per ajudar l’alumnat després de la catàstrofe de València
    Redacció

    Related Posts

    Entrevista
    Bianca Thoilliez: “L’educació és la manifestació d’una voluntat col·lectiva de continuïtat”

    novembre 10, 2025

    Opinió
    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    novembre 10, 2025

    Entrevista
    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”

    novembre 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.