Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Aprendre és fer alguna cosa en favor de la comunitat

    Neus Giménez Turabril 2, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Josep Maria Puig Rovira
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per parlar d’educació tenim dues imatges clàssiques. La primera veu la persona a qui s’educa com una estàtua que va prenent vida lentament a mesura que li arriben sensacions per la via dels sentits. L’educació és aquí l’adquisició de quelcom que ens proporciona un educador. En la segona imatge, l’educació es compara a un part: la partera s’esforça per fer néixer un infant amb l’ajuda imprescindible de la llevadora. L’educació és el desenvolupament de quelcom que porta a la llum la perícia de l’educador. Dues imatges quasi antagòniques, però en totes dues l’educador proporciona una cosa de valor: entrega coneixements o bé ofereix l’ajuda per tal de fer sorgir el saber. L’educació és oferir un bé.

    Però això només és una part de l’educació, ens falta un altre vessant almenys tan important com aquest. El procés educatiu no serà complet si la persona que s’educa no fa una aportació a la societat que l’acull o a les persones del seu entorn. Per educar-se no n’hi ha prou amb rebre, cal també donar. I per educar no basta amb proporcionar un bé valuós, cal també demanar ajuda. Si una societat vol ser realment educadora, ha de requerir la contribució dels que s’estan formant. Falta una tercera imatge de l’educació: la del treballador o la del voluntari. Es forma aquell que produeix quelcom positiu per a la comunitat.

    És cert que hi ha tradicions que han dit clarament que aprendre és fer alguna cosa en favor de la comunitat: Dewey, amb l’activitat associada a la projecció social; Makarenko, amb el treball socialment necessari, o Baden Powell, amb les empreses de l’escoltisme. Però també és cert que hem tendit a oblidar-ho.

    Avui l’aprenentatge servei ens recorda amb força que l’educació és compromís i servei útil a la comunitat, a més de ser també un eina per assolir múltiples aprenentatges. Per tant, l’aprenentatge servei incorpora de ple la idea que per formar-se cal entregar quelcom a la col·lectivitat, cal treballar pel bé comú.

    Qui viu l’experiència educativa de donar aconsegueix més fàcilment entrar en la societat que l’acull –esdevenir ciutadà–, empoderar-se en la mesura que s’adona del que és capaç –guanyar en competències–, sentir-se orgullós i aixecar l’ànim –tenir la moral alta–, aprendre a percebre les necessitats dels altres i a implicar-se per pal·liar-les –entrenar l’empatia i l’altruisme–. Dit amb una fórmula clàssica, en la mesura que l’aprenentatge servei invita a donar, contribueix a formar ciutadans crítics, competents i amb valors.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Aprenenatge Servei Baden Powell Bé comú Ciutadans competents Ciutadans crítics Dewey Donar i rebre ajuda Educador makarenko valors Voluntariat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un de cada quatre alumnes té dificultats per resoldre problemes quotidians
    Next Article
    Actualitat
    I encara discutim si les TIC són bones o dolentes!
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Actualitat
    Universitats catalanes en defensa de la democràcia arran dels atacs de Trump contra la llibertat acadèmica

    abril 23, 2025

    Opinió
    La competència docent a través del coneixement

    abril 3, 2025

    Opinió
    Palaus del poble

    març 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.