Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’EDS: catalitzadora de la transformació de l’aprenentatge a l’escola

    Redacciójuny 1, 20218 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Declaració de Berlín, signada per a representants de les institucions governamentals i de la societat civil de països d’arreu del món, així com organismes i organitzacions internacionals, parteix de tres premisses: 1) Que el món viu una “situació dramàtica de reptes interrelacionats com són la crisi climàtica (…) les pandèmies, les desigualtats i la pobresa, els conflictes violents i altres crisis ambientals, socials i econòmiques”, per la qual es requereix “una transformació profunda cap al camí del desenvolupament sostenible basat en establir una relació més justa, inclusiva, curosa i pacífica entre els éssers humans i amb la natura”; 2) Que “l’educació és un potenciador clau del canvi positiu de mentalitats i visions, i que afavoreix la integració de totes les dimensions del desenvolupament sostenible (econòmica, social i ambiental (…) per a orientar-la cap al benestar de tots els ésser vius del planeta”; i 3) Que “l’educació per al desenvolupament sostenible (EDS), inclosa a l’ODS 4.7 i com a condició de possibilitat de tots els 17 ODS –dins de l’Agenda 2030 de Nacions Unides, amb 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible, on l’ODS4 és “Educació de qualitat per a tothom”–, és l’element fonamental per aquesta transformació, proporcionant a cadascú informació, conceptes, habilitats, valors i actituds per a esdevenir agents de canvi per al desenvolupament sostenible”.

    Des d’aquestes premisses, la Declaració de Berlín estableix 16 compromisos dels signants, pels quals advocaran i actuaran, perquè l’EDS impregni els sistemes educatius d’arreu del món situant-s’hi com a element central, perquè esdevingui un eix fonamental de capacitació docent de mestres i professors, i perquè impulsi la transformació de l’aprenentatge a l’escola.

    L’EDS pot esdevenir el nou catalitzador de la transformació educativa

    En definitiva, l’EDS es presenta avui, més que mai, com un vector d’oportunitat per accelerar la transformació educativa que tants sistemes educatius d’arreu del món estan duent a terme, també aquí a Catalunya, on especialment aquests darrers anys està centrant els esforços de tants centres educatius, docents i famílies.

    La transformació educativa s’ha accelerat precisament perquè el sistema es mostrava cada vegada més esgotat a l’hora de respondre als reptes de la societat actual, que són globals, i a l’acceleració tecnològica. Una transformació educativa que concep l’educació com a bé comú, i que se centra en la necessitat d’enfocar l’aprenentatge al propòsit d’educar  des d’una visió humanística, a través de desenvolupar competències per a la vida, des de l’educació integral, i a fer-ho des del coneixement que tenim de com les persones aprenen. Transformar l’educació per transformar el món en què vivim.

    L’EDS respon clarament a cadascun d’aquests aspectes centrals de la transformació educativa. En primer lloc, perquè d’una manera explícita l’EDS situa el propòsit com l’eix vertebrador de l’acció educativa. La intencionalitat de qualsevol iniciativa d’EDS està clarament enfocada a transformar la consciència de les persones per a que actuïn en el seu entorn, contribuint així a un impacte global. Desenvolupament sostenible, ciutadania global, justícia global i, fins i tot, alguns autors utilitzen directament el terme educació global, permet orientar l’acció educativa a adoptar una mentalitat global per a ser competent i responsable a l’hora d’actuar davant dels reptes del nostre temps per al bé comú del planeta i la humanitat.

    En aquest sentit, els 17 ODS de l’Agenda 2030 de NU constitueixen un marc de referència idoni per a tractar els principals reptes globals que afrontem com a planeta i com a humanitat i la seva interconnexió. El document de referència de la UNESCO pel que fa a com abordar aquests 17 objectius des de l’acció educativa porta per títol Educació per als ODS. Objectius d’aprenentatge (UNESCO, 2017), en el qual es descriuen els objectius d’aprenentatge en els dominis cognitiu, socioemocional i comportamental per a cada un ODS. Així doncs, l’EDS esdevé una contribució essencial a tots els esforços per assolir els ODS, “permetent que tots els individus contribueixin a assolir els ODS dotant-los dels coneixement i les competències que necessiten no només per entendre a què fan referència, sinó també per comprometre’s com a ciutadans informats a provocar la transformació necessària.”

    En segon lloc, i totalment lligat al primer, l’EDS respon a una lògica d’educació competencial, amb la combinació de la presa de consciència a través de l’acció transformadora sobre l’entorn. En aquest sentit, és aclaridor recórrer a la definició que fa la pròpia UNESCO de competència al document Repensar l’educació. Vers un bé comú mundial (UNESCO, 2015): “Les competències són la capacitat d’emprar coneixements [informació, conceptes, habilitats, actituds i valors] en contextos específics i per donar resposta a situacions reals”. A Educació per als ODS. Objectius d’aprenentatge (UNESCO, 2017), la UNESCO estableix que l’objectiu general és desenvolupar les competències transversals clau en matèria de sostenibilitat a tots els alumnes. Competències que es poden considerar “transversals, multifuncionals i independents del context”, que són rellevants per a cadascun dels ODS i alhora permeten copsar-ne “la perspectiva general” i relacionar-los entre si.

    Així, el document estableix el marc de competències clau per a la sostenibilitat: el pensament sistèmic (relacions, complexitat, dominis, escales, incertesa), la competència preventiva (múltiples futurs, probabilitats i desitjabilitats, visió, cautela, riscos i canvis), la competència normativa (normes i valors subjacents, conflicte d’interessos i equilibris, contradiccions), la competència estratègica (crear i aplicar col·lectivament, glocal), la col·laboració (aprendre dels altres, empatia, participació, resolució de conflictes), el pensament crític (qüestionament, reflexió, prendre posició), la consciència d’un mateix (rol propi en la societat, propòsit personal, sentiments i desitjos), i la resolució de conflictes integrada (visió global en problemes complexos, inclusió, interconnexió de competències).

    I en tercer lloc, l’EDS esdevé clau per a la transformació educativa perquè la recerca d’un món millor on viure, sense hipotecar les futures generacions i en convivència amb tots els éssers vius del planeta i el seu hàbitat, només és factible si es desenvolupa des de propostes basades en la reflexió-acció-transformació; és a dir, en aprendre els canvis que són necessaris a través d’esdevenir els agents d’aquests canvis, de transformar el propi entorn. Capacitar l’alumne des de la seva pròpia veu i decisió, capacitar-lo per a la reflexió, per a la motivació i per a l’acció: què en pensa davant d’una determinada problemàtica del món? com s’hi situa, què li fa sentir? què pensa fer? Perquè, en definitiva, pugui preguntar-se una vegada i una altra què està aprenent i per què és important.

    La pandèmia ha suposat la caiguda definitiva de la vena als ulls que ens impedia assumir que el present i el futur del planeta estan en una situació crítica, que ja no hi ha excuses

    En aquest sentit, una de les pràctiques educatives rellevants per a l’EDS és l’aprenentatge basat en la resolució de problemes o de realització de projectes que responguin a necessitats detectades en el nostre entorn i que connecten amb els reptes globals. La iniciativa educarpertransformar.cat, que estem impulsant la UPF i Catesco, pretén generar sensibilització i capacitació docent als centres educatius que volen virar cap a models d’aprenentatge competencials i globalitzadors, a través de l’aprenentatge per projectes enfocats en els ODS.

    El moment és ara per a transformar l’educació: aprenent pel planeta, actuant per a la sostenibilitat

    L’EDS és en essència educació integral de la persona per a que esdevingui agent actiu en la transformació social per a un món millor; i ara que el món sencer s’ha conjurat a donar resposta als reptes clau de la nostra societat actual amb aquest consens que representen els ODS, l’EDS té un horitzó ben definit per a prendre un impuls definitiu.

    Com va dir la mateixa directora general adjunta d’Educació de la UNESCO, Stefania Giannini, en la Conferència Mundial sobre EDS: “Transformative education is a necessity to meet the multiple crises we face today, preparing us for others we may face in the future. Transformative learning empowers people to transform themselves and take action to transform the world”.

    La pandèmia actual ha capgirat el món, segurament ha suposat la caiguda definitiva de la vena als ulls que ens impedia assumir que el present i el futur del nostre planeta i de la humanitat estan en una situació crítica, que ja no hi ha excuses, el moment és ara per revertir el sistema mundial cap a un model sostenible i de benestar per a tothom i per al planeta. Amb la Declaració signada fa unes setmanes a Berlín, la UNESCO ens convida a convertir aquest bany de realitat que ha suposat la irrupció de la pandèmia en una oportunitat per canviar les coses i fer de l’Educació per al Desenvolupament Sostenible la palanca definitiva per a transformar l’aprenentatge a les escoles d’arreu del món. Aprofitem-la!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Centre UNESCO Declaració de Berlín Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030 ods 2030 opinió UNESCO
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Cambray renova el Departament amb una nova generació d’alts càrrecs
    Next Article
    Entrevista
    “El cinema és una eina d’alliberament per explicar idees o coneixements interiors”
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}