Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Pobresa i ensenyament

    Joan M. Gironamaig 30, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Aina Cabau
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les dades de pobresa a Catalunya continuen sent greus, com a la majoria de països d’Europa i del món. Després de la pandèmia de la covid s’ha mantingut el nombre de persones pobres, no ha disminuït. I, evidentment, la situació afecta infants i adolescents, afecta l’alumnat present a les aules del nostre país. Si el 2022 es van atendre, des de serveis socials i altres entitats, uns dos milions de persones en situació de necessitat, això implica que gairebé quatre-cents mil infants viuen en la pobresa o en risc de caure-hi (un eufemisme utilitzat per rebaixar les dades absolutes)[1]. Mengen malament, el menjar saludable és massa car. Per això hi ha més obesitat entre els pobres que entre els rics.

    Malgrat que es constata una tímida millora, sobretot en l’àmbit laboral, les xifres mostren un empitjorament de les condicions de vida de la població catalana. Creixen molt les llars en situació de pobresa energètica, les que no poden fer front a situacions imprevistes, les que han endarrerit el pagament de les despeses relacionades amb l’habitatge i les que no poden menjar carn, pollastre o peix almenys cada dos dies. Viure en pisos amb greus deficiències de construcció, insalubres o conviure sense espai té efectes sobre la salut, la seguretat i el benestar de les persones.

    La pobresa infantil és greu, i més greu el futur previsible. La majoria d’aquestes criatures continuaran sent pobres quan siguin adultes. Seran pobres perquè l’enorme desigualtat que tenim a les nostres societats actuals, riques i pròsperes teòricament, farà que el conjunt del país perdi aportacions positives de tot el sector pobre. La riquesa global seria més alta si estigués ben repartida. Si només importa el grandiós benefici dels que ja tenen molt (com està passant) s’està condemnant a viure precàriament a un percentatge alt de les famílies (entre un 25 o 30%).

    Què pot fer el sistema d’ensenyament? Considerem dues perspectives, econòmica i educativa.

    D’entrada, hom gasta més en els infants rics que en els pobres. Segons dades d’Unicef, al nostre país es gasta més diner públic amb l’alumnat ric que amb el pobre: un 26% front a un 15,8%[2].  Està en consonància amb el funcionament del sistema econòmic capitalista: es controla els treballadors i es dóna llibertat d’actuació als empresaris.

     La riquesa global seria més alta si estigués ben repartida

    El recent invent del Departament, dit d’Educació, de regalar 100€ a cada criatura de primària perquè les famílies se’ls gastin en material escolar, n’és un exemple. Tothom ho necessita? Tothom ho farà servir per material escolar o per cobrir necessitats més prioritàries? Tractar tothom igual és confondre igualtat amb equitat. És afavorir a qui més té i continuar perjudicant a qui ho necessita de debò. Deixem a part el debat sobre si tot l’ensenyament obligatori ha de ser gratuït, incloent les despeses (material, llibres, sortides, activitats extraescolars…). Però sempre caldria tenir en compte les desigualtats d’accés als recursos, les desigualtats fruit del repartiment de la riquesa que s’ha creat entre tots i que s’han apropiat uns quants.

    Com diu en Jaume Funes estem a una societat en què els rics pateixen d’una manera (amb accés a medicaments si els cal i amb companyia) i els pobres pateixen d’una altra manera i sovint no tenen accés a tot el que necessiten ni a la companyia adequada, tranquil·la i amb temps de dedicació. Sempre és important la relació. La comunitat, les persones properes, cura més que la visita a l’especialista, i en ensenyament també; ens oblidem, per exemple, que a vegades un infant no llegeix perquè no té ningú que l’escolti llegir. 

    A nivell d’aprenentatges trobem que la majoria (o tot) de l’alumnat pobre és el que repeteix més. Com deia una bona professora membre de l’equip directiu, companya d’institut uns quants anys, a les relacions de necessitats de beques, de suports escolars, de dificultats a pagar les sortides, d’alumnat repetidor… trobem gairebé els mateixos noms; curs rere curs ha passat el mateix, malauradament.

    En situacions de crisi, i n’estem vivint una, l’ensenyament augmenta la seva importància, el paper de l’escola és més necessari per compensar dificultats. Des dels centres escolars serà important implicar més les famílies, ajudar-les, animar-les.

    En situacions de crisi, i n’estem vivint una, l’ensenyament augmenta la seva importància, el paper de l’escola és més necessari per compensar dificultats

    Pensem amb el suport que poden rebre des de casa aquest alumnat que té mancances socioeconòmiques; el nivell de formació dels familiars no és gaire alt. Podran ajudar-los a fer els deures que se’ls encomanen a l’escola? En altres articles hem escrit que els deures poder ser una font de desigualtat i fer baixar l’autoestima d’aquelles criatures o adolescents que constaten com els seus pares no poden ajudar-los com sí ho fan els d’altres companys o companyes. El quocient intel·lectual representa només un 20% de l’èxit escolar. La manca de capital social familiar i la pobresa econòmica fan disminuir les expectatives pròpies, provoquen inseguretat, ansietat, i manca de perspectives de futur[3]. Repetir curs, a part de ser costós econòmicament pel sistema, no ajuda gaire, més aviat baixa l’autoestima i moltes vegades cronifica l’actitud del noi o noia. Perquè sovint la repetició de curs representa exactament això: tornar a fer el mateix. Sense canviar les metodologies o els suports que rep l’alumnat repetidor. Tinguem en compte que les dades de repetició al nostre país tripliquen les europees (7,6% front un 2,2%)[4] i si parlem d’èxit escolar les dades pràcticament s’inverteixen.

    Quin serà el futur que espera a les criatures? Els aprenentatges són importants, és l’objectiu d’escoles i instituts; però ajudar a tenir un futur millor també ho és, i aquí intervenen altres elements: habitatge, treball, alimentació, relacions, racismes, estereotips… Hauríem de posar el nostre gra de sorra per compensar aquests desavantatges que afecten bona part de l’alumnat en situació socioeconòmica precària. L’escola no pot estar sola, aïllada del conjunt de la comunitat, les col·laboracions estretes amb la xarxa associativa propera, amb els altres serveis socials i sanitaris és necessària per aconseguir els èxits educatius que busquem. Els plans d’entorn s’haurien de potenciar i avaluar perquè ajudin de debò a millorar el futur de les criatures i adolescents que estan vivint en la pobresa.

    Ara bé, èxit escolar no és el mateix que èxit vital. Formació i cultura no són conceptes sinònims. Persones analfabetes tenen tanta o més cultura que algunes amb títols universitaris. Per tant, no podem desmerèixer o menystenir el suport que tots els familiars poden donar i donen als seus fills i filles. Explicar un conte cada nit és un bagatge de futur que ajudarà; dedicar temps als infants és quelcom que els farà créixer i madurar. Infants poc cuidats o poc estimats creixeran amb mancances cara el seu èxit vital. Criatures estimades i cuidades tindran més èxit a la vida adulta malgrat els seus cuidadors no els hagin pogut ajudar amb els deures escolars.

     

    [1] https://www.social.cat/noticia/18799/save-the-children-alerta-que-hi-ha-378.500-infants-en-situacio-de-pobresa-a-catalunya

    [2] https://www.eldiario.es/opinion/zona-critica/no-defendemos-educacion-publica_129_9945252.html

    [3] Berliner, citat per Pilar Benejam. Perspectiva n. 420.

    [4] https://www.elperiodico.cat/ca/societat/20230422/repetir-curs-educacio-secundaria-aixo-espanya-europa-86200429

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    infància opinió pobresa pobresa infantil
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Per què baixa la comprensió lectora?
    Next Article
    Opinió
    Les nostres escoles miren al futur?
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    2 comentaris

    1. Sílvia Majoral on maig 31, 2023 2:16 pm

      Moltes vegades he treballat amb el grup de 3 anys.
      Fa sentir realment malament i plantejar-se que potser la nostra feina no serveix per a res quan sents, uns anys mes tard, quin nen te problemes. Ho hauries pogut endevinar ja a tres anys.
      Si quan entren a l escola ja sabem qui fracassara, què hem fet per reduir desigualtats?

      Reply
    2. Jaume Cela Ollé on maig 31, 2023 9:34 pm

      Joan, no deixis d’escriure articles tan necessaris com aquest, articles que ens recorden allò que és essencial. Gràcies i una abraçada

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}