Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un projecte educatiu que aculli tothom de manera equitativa

    Redacciódesembre 12, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Darrerament es presenten força projectes innovadors a diferents escoles del nostre país. Alguns més mediàtics que d’altres. Uns volen només canviar i d’altres volen transformar l’escola. També hi ha escoles una mica anònimes que estan duent a la pràctica projectes educatius molt eficaços cara als objectius de l’ensenyament: ajudar l’educació, en sentit ampli, de totes les criatures que s’apleguen al centre escolar, tot comptant amb les seves famílies. Projectes encaminats a transformar les persones perquè aquestes puguin transformar la societat.

    Un centre que treballi amb aquesta perspectiva tindrà en compte els objectius esmentats en el seu treball quotidià. L’educació dels infants ha de ser integral, ha de contemplar els aspectes físics, emocionals i relacionals de les nenes i els nens. A tall d’exemples, podem comentar alguns aspectes que poden semblar menors però que són bàsics per aconseguir que tothom se senti acollit i respectat, i que des de l’escola Calderón estem potenciant.

    La relació amb les famílies ha de ser oberta. A les hores d’entrada i sortida va molt bé que sempre hi hagi una persona de l’equip directiu per rebre i acomiadar infants i familiars. A l’època de les preinscripcions, a més de fer la jornada de portes obertes, és important que les famílies que ho desitgin puguin visitar l’escola en hores lectives, puguin passejar i veure l’activitat quotidiana de l’alumnat. L’escola no té res a amagar: els infants són de les seves famílies, que tenen tot el dret a saber què es fa amb ells i elles quan estan a les aules o al pati.

    Si el claustre treballa en equip, una condició bàsica és que faci formació en equip. No només formació instructiva -per dir-ho així- per augmentar els seus coneixements didàctics, parlem de formació personal, reflexionar en conjunt, ajudats per una persona aliena al centre, sobre aspectes que els interessin en el seu dia a dia amb l’alumnat. Emocions, conflictes, relacions entre mestres, entre mestres i alumnat, com ajudar el creixement maduratiu dels infants, com treballar les tutories individuals i grupals, etcètera. Una formació que ajuda a viure la tasca a l’escola amb confiança i seguretat. L’alumnat en rep els beneficis i pot viure els seus aprenentatges, el seu procés maduratiu amb la tranquil·litat que li reporta l’ambient que s’aconsegueix entre el claustre i dins l’escola.

    Les criatures s’han de sentir acollides i estimades. Hem de vetllar pel seu comportament i per les seves actituds, però tenint en compte els aspectes positius abans que els negatius. Nens i nenes poden tenir actuacions incorrectes, però sempre són bones persones. Les normes de convivència han de ser consensuades, i les responsabilitats dels actes, proporcionals. No és educatiu expulsar criatures de l’aula o, encara menys, del centre escolar. Les famílies expulsen els seus infants de casa quan es porten malament, encara que en facin alguna de grossa?

    Si intentem una educació integral tindrem en compte també l’alimentació. Per exemple, a l’escola no es poden portar llaminadures. Els esmorzars o les celebracions d’aniversaris han de ser coherents amb l’alimentació que convé als infants. Per assegurar-ho caldrà tenir a punt fruita per bescanviar amb la llaminadura o el donut que porti alguna vegada l’infant. Evidentment tots els criteris de l’escola s’han d’explicar des del primer dia, des de les jornades de portes obertes. Així cap família es podrà sorprendre de l’aplicació de la norma de manera rigorosa i afectuosa alhora.

    No es pot oblidar que l’escola està immersa en l’entorn on s’ubica el centre. La coordinació amb altres serveis (sanitaris o socials), amb institucions, amb associacions del seu barri ha de ser quelcom habitual. Les criatures surten de l’escola, visiten altres indrets, participen a activitats conjuntes del barri, del poble o de la ciutat. Evidentment la coordinació comença dins del centre: associació de mares i pares, persones que treballen al menjador, que fan la neteja… han de mantenir una relació cordial i col·laborativa amb el claustre de mestres, i a revés, esclar, per part del claustre amb totes elles. L’alumnat hi participarà a partir d’assemblees de classe i de delegats i delegades en els àmbits de les seves competències, que poden ser moltes.

    Un projecte d’aquesta mena implica una atenció contínua al seu alumnat: a tots els nens i nenes que s’apleguen a l’escola. Les classes que es fan, les activitats escolars i extraescolars que s’organitzen tenen sempre en compte tot l’alumnat, amb totes les seves diferències, amb tots els avantatges o desavantatges per aprendre. A l’escola s’hi apleguen nenes i nens de diferents cultures, alumnat amb diferents situacions físiques i psíquiques, i totes les criatures troben el seu espai i totes hi són ateses segons les seves necessitats. Cap criatura quedarà fora d’una activitat –incloses les colònies- per motius econòmics[i], de capacitat física, culturals o socials. Les diferències que tenen totes les persones no s’han de convertir en desigualtats. L’escola ha de posar el seu gra de sorra per evitar-ho. És una utopia, però tota utopia serveix per caminar, com va escriure Galeano fa uns quants anys, i ens ajuda a no anar en sentit equivocat.

    L’atenció a totes les criatures de manera equitativa és una idea que entusiasmarà força a tota comunitat educativa que ho dugui a la pràctica.

    [i]  Es pot aconseguir que la quota que aporten les famílies per a totes les despeses sigui d’uns 110 euros per curs.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    acollida aules d'acollida Escola inclusiva multiculturalitat opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Quan l’escola també és refugi
    Next Article
    Actualitat
    Rosa Gibert: “La millora social serà col·lectiva o no serà”
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}