Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El TSJC anul·la dos projectes lingüístics de centre perquè no garanteixen el 25% del castellà

    Redacciómarç 30, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació en defensa de la immersió lingüística. /ENRIC CATALÀ
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La secció cinquena de la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha dictat dues sentències que anul·len els projectes lingüístics de les escoles públiques Bogatell, de Barcelona, i Josefina Ibáñez, d’Abrera, perquè no garanteixen que almenys un 25% de l’ensenyament s’imparteixi en castellà.

    Les dues sentències, notificades avui i a les quals ha tingut accés l’Agència Efe, recullen la jurisprudència dictada pel Tribunal Suprem que “reconeix a l’actor el dret dels seus fills menors a rebre, durant el seu ensenyament obligatori, juntament amb els seus condeixebles, en el centre i curs en el qual segueixin els seus estudis, un ensenyament que inclogui el castellà com a llengua vehicular, en proporció raonable”.

    El tribunal entén que, “a falta de la seva concreció per l’Administració demandada”, la proporció raonable és “fixar la presència mínima del castellà com a llengua vehicular, en el curs i classe on el fill dels recurrents segueix els seus estudis, en un 25% de les hores efectivament lectives, havent d’impartir-se en aquesta llengua oficial, a més de l’àrea, matèria o assignatura lingüística corresponent al seu aprenentatge, com a mínim una altra àrea, matèria o assignatura no lingüística curricular de caràcter troncal o anàloga”.

    D’on sorgeix la doctrina del Constitucional?

    Les dues sentències també entren a valorar l’efecte de la LOMLOE pel que fa a l’ensenyament de les llengües oficials i conclou que aquesta nova llei orgànica no canvia la situació anterior perquè, segons la doctrina del Tribunal Constitucional i del Tribunal Suprem, el caràcter de llengua vehicular del castellà en el model educatiu català deriva directament de la Constitució espanyola. Totes dues resolucions recorden també que “és constitucionalment obligat que les dues llengües cooficials -català i castellà- siguin reconegudes pels poders públics competents com a vehiculars”.

    El Departament d’Educació discrepa sobre aquesta interpretació que en fa el tribunal. En una nota de premsa enviada d’urgència, argumenta que tant la LOMLOE com el títol II de la LEC, “que va estar validat constitucionalment”, confirmen que “correspon a la Generalitat la competència sobre el tractament de les llengües i la immersió lingüística a l’escola” i afirma que la jurisprudència del Constitucional que citen les sentències emana de la Llei Wert, “la norma educativa més regressiva que s’ha fet mai a l’Estat en matèria educativa”. Els serveis jurídics del Departament i del Govern “estudiaran amb deteniment el recorregut judicial que es pot dur a terme a partir d’ara”, diu la nota, en la qual també es recrimina als jutges del TSJC que “vagin molt més enllà de les funcions legislatives que els són atribuïdes i entrin en un debat que és 100% pedagògic i educatiu”.

    La mateixa sala ja va dictar el passat 16 de desembre una altra sentència en la qual va declarar l’obligació de la Generalitat “d’adoptar les mesures necessàries per garantir que en els ensenyaments compresos en el sistema educatiu de Catalunya tots els alumnes rebin de manera efectiva i immediata l’ensenyament mitjançant la utilització vehicular normal de les dues llengües oficials en els percentatges que es determinin, que no podran ser inferiors al 25% en un i un altre cas”.

    Assemblea per una Escola Bilingüe

    L’Assemblea per una Escola Bilingüe de Catalunya (AEB) ha mostrat la seva satisfacció per les dues noves sentències perquè “obligaran a canviar tots els projectes lingüístics dels centres educatius públics de Catalunya, que en un 95% dels casos només estableixen que el català és la llengua vehicular d’ensenyament”.

    Amb aquestes sentències, l’AEB reclama anul·lar tots els projectes lingüístics dels centres educatius catalans que no contemplin el castellà com a llengua vehicular d’ensenyament i no estableixin la presència mínima del castellà en un 25% de les hores efectivament lectives. I, en aquest sentit, en els pròxims dies sol·licitarà formalment al Departament d’Educació “que dicti les instruccions pertinents perquè tots els projectes lingüístics s’adaptin al model constitucional i reconeguin el castellà i el català com a llengües vehiculessis d’ensenyament”.

    “Es pot concloure que les sentències deixen sense efecte el model d’immersió lingüística obligatòria en català per considerar-lo contrari a la Constitució espanyola”, ha indicat l’associació, que reivindica “un règim lingüístic més favorable a la realitat social de Catalunya”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Assemblea per una Escola Bilingüe Immersió lingüística Sentències sobre la immersió lingüística TSJC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’educació és un bé públic i comú que es construeix en col·laboració
    Next Article
    Opinió
    Adhocràcia i xarxarquia, més enllà de la governança democràtica
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    1 comentari

    1. Ricard on abril 2, 2021 9:38 pm

      El monolingüisme vehicular fa temps que va morir, no hi ha cap criteri pedagògic que defensi l’ús d’una única llengua vehicular a l’educació, només criteris polítics poden mantenir (agònicament) aquesta anomalia educativa. Però la política nacionalista, com el crucifix o la foto del Rei, sortirà de les aules, i com més aviat ho faci, millor. Gràcies a AEB i a tots i totes que lluiten contra l’empobriment cultural de les noves generacions.
      Defensem la pública, gratuïta, de qualitat i multilingüística.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}