Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Participo a l’escola! (I jo sense assabentar-me’n)

    Neus Giménez Turjuny 4, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha una idea que es repeteix sobre el tema de la participació de les famílies a l’escola: els pares i les mares ens hi impliquem poc i això es un indicador del poc interès que tenim en l’educació dels nostres fills.  Segurament no n’hi ha per tant.  Però el cert és que, de tant repetir aquest mantra, ens hem  acabat creient que veritablement és així, que som uns pares dolentíssims.  No serà que ens veiem pitjor del que som?  Com és que hem assumit aquesta visió negativa de la nostra relació amb l’escola?

    Des del meu punt de vista, una part de l’explicació rau en el fet que com a pares no tenim clar què es participar. I  en realitat fem un munt de coses que ningú veu. La invisibilització i falta de reconeixement de totes aquestes tasques ha portat  les famílies a menysprear la seva aportació  i la relació amb l’escola.  I això és així perquè no som capaços de percebre la capacitat que realment tenim d’incidir i intervenir en l’escola dels fills.

    Per exemple, quan una família assisteix a les reunions a l’AMPA o participa en el Consell Escolar, sembla evident que s’està donat una forta participació i implicació. Quan una família assisteix a les reunions amb el professorat, també. Ara bé, quan els pares llegeixen l’acta de l’AMPA, estan participant? Si paguen la quota de l’AMPA, encara que no vagin a les reunions, és participació? Quan a la sortida de l’escola es queden i comparteixen inquietuds sobre el centre i els infants amb altres pares, estan participant? Els grups de whatsapp de pares són una forma de participació? Quan els pares acompanyen els seus fills a la biblioteca de l’escola per treure un llibre, és participació? I quan van a les festes o porten el que els professors demanen a les famílies per fer alguna activitat?

    Aquest tipus de dubtes reflecteixen que la participació es pot donar de formes molt diverses i el que hem d’esbrinar és on i com es du a terme.

    Tendim a identificar la participació amb la participació política en el òrgans més institucionalitzats de l’escola: AMPA i Consell Escolar. Encara que aquests espais, lluny de suposar una eina de gestió democràtica s’han convertit en estructures de representació formal on les funcions es basen en procediments informatius o consultius, controlades, en la majoria dels casos, pels equips directius i limitats normativament. En general, no acostumen a ser espais gaires motivadors per als pares.

    Tammateix, hi ha un  segon espai clau de participació menys visible: el relacional. On hi tenen cabuda totes aquelles accions i relacions que contribueixen a la construcció consensuada de valors, interessos i motivacions col·lectives, fomentant la cohesió i la integració social a l’escola: les reunions amb el professorat, el suport entre les famílies, l’intercanvi d’informació, el recolzament a les activitats proposades pels centres i els tutors, les conversacions informals diàries amb el personal del centre (docents, menjador, extraescolars, etc.), les converses amb d’altres pares i mares, la participació a  Facebook /blogs/ whatsapp de la classe del  fill, etc. La motivació per participar en aquests espais acostuma a ser major per diversos motius: perquè es percep un major efecte en els propis fills i filles, i perquè aporten recursos clau i satisfacció personal.

    Pot ser és hora de donar visibilitat a aquestes activitats, de potenciar-les  i reconèixer-les. La  dimensió relacional de la participació té un gran potencial per al desenvolupament de  la dimensió política i de la implicació de les famílies en aquells espais de decisió i gestió de l’escola.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AMPA Blog consell escolar escola Facebook Falta de reconeixement famílies Invisibilització Participació diversa Participació relacional whatsapp
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Comissió Europea colla Espanya perquè redueixi l’abandonament escolar prematur
    Next Article
    Actualitat
    Wert i el globus sonda del copagament en educació
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}